© iStockphoto.

Superfood: bønner

Med et højt proteinindhold, masser af kostfibre samt vitaminer og mineraler er bønner ren superfood.

24. oktober 2014 af Martin Kreutzer.

Derfor skal du spise bønner

Bønner er en særdeles god vegetabilsk proteinkilde og fulde af kostfibre, vitaminer og mineraler som bl.a. folat og jern, der har en gunstig indvirkning på kroppens produktion af røde blodlegemer – dem, du bruger til at transportere ilten ud til de arbejdende muskler med.

Bønnerne har dog også mange kulhydrater i sig, hvilket er med til at genopfylde dine energidepoter. Kulhydraterne er ligeledes af den langsomt-optagelige slags, som holder dit blodsukker i ave.

Boost det!
  • Bedste valg: Ligesom almindelige hvide bønner er butterbeans (også kaldet limabønner) et nøk bedre end de brune. Proteinindholdet er 15-20 procent højere, og der er flere fibre i dem og ekstra mange vitaminer og mineraler. Alle tørrede bønner er dog ernæringsmæssige pletskud, så uanset hvilke bønner du vælger, går du ikke galt i byen.
  • Bedste tilberedning: Medmindre du køber bønner fra konserves, skal bønnerne først lægges i blød i 10-12 timer. Herefter kasseres vandet, inden de koges. Årsagen til den lidt besværlige procedure er, at tørrede bønner indeholder de naturligt forekommende giftstoffer lektiner, som kan give kraftig mave-tarm-forgiftning, hvis ikke bønnerne først bliver behandlet.
  • Bedste tilbehør: Ved at kombinere de tørrede bønner med en animalsk proteinkilde som fx oksekød udnyttes proteinerne helt optimalt. Vær desuden opmærksom på, at bønnerne giver dig næsten lige så mange kulhydrater som samme mængde pasta. Er du på kur, er det derfor en god idé at holde måltidet fri for øvrige stivelseskilder.

Opskrift på picadillo med butterbeans: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: