Enestående sund. Broccoliens mange tusind små forgreninger gemmer på et hav af antioxidanter, som bl.a. er med til at ruste dit immunforsvar. © Colourbox

Superfood: broccoli

Broccolien er nærmest overdrevent sund – og så er den bedst, når den kombineres med en stor rød bøf.

8. januar 2014 af Martin Kreutzer.

Nogle vil måske mene, at

broccoli

ikke ligefrem er udpræget machomad. Det gode er dog, at broccoliens mange forcer i høj grad fremhæves, når du kombinerer den med rigelige mængder kød. Og på bordet, det skal den, broccolien.

Den indeholder nemlig et uforligneligt indhold af antioxidanter – faktisk så mange, at broccolien regnes for en af de allersundeste madvarer, vi har. Den får derfor også stor opmærksomhed fra fx kræftforskerne, der ser den som et våben, der kan være med til at bremse kræftcellers vækst. Kræftforebyggelse er dog kun én blandt en hel stribe af fornemme egenskaber.

Broccoliens evne til at holde forkølelser stangen og nedsætte muskelømhed efter hård træning er også værd at nævne. Og så er den ikke mindst særdeles kaloriefattig og fiberrig, hvilket giver en god mæthedsfølelse.

Boost det!

  • Bedste valg: Den friske broccoli sprudler af styrkende stoffer og er klart at foretrække. Især indholdet af C-vitamin er markant højere end i den frosne variant. Vælg også gerne den økologiske udgave – så slipper du for besværet med at rengøre den for sprøjtemiddelrester på overfladen.
  • Bedste tilberedning: En kort blanchering er den optimale tilberedning for broccolien. Det kogende vand tager livet af eventuelle bakterier, som måtte gemme sig i dens mange forgreninger. Samtidig får du blødgjort broccolien en smule, så den bliver lettere at spise. Ved at blanchere frem for at gennemkoge den holder den også på stort set alle de vigtige antioxidanter.
  • Bedste tilbehør: En af broccoliens største styrker er dens enorme indhold af C-vitamin, som fremmer kroppens optagelse af jern fra kosten. Derfor er det perfekt at matche grøntsagen med en god bøf fuld af jern. En ekstra bonus ved den kombination er, at bøffens proteiner er af en meget høj kvalitet, hvilket forstærker værdien af de proteiner, som broccolien også er kilde til.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: