© wichmann+bendtsen.

Superfood: græsk yoghurt

En god græsk yoghurt er kilde til fantastisk mæthed og giver dig samtidig masser af styrkende stoffer. Perfekt, hvis du presser kroppen med hård træning.

2. marts 2016 af Martin Kreutzer.

Superfood

Den græske yoghurt er næsten lige så rig på proteiner som den islandske skyr, men er som proteinkilde alligevel noget mere overset. Det hænger nok i høj grad sammen med den græske yoghurts højere fedtindhold, som har fået mange til at ty til den hippe nordatlantiske fætter.

Men det er nu synd og skam, for selvom det længe har heddet sig, at mættet fedt er den direkte vej til hjerte-kar-sygdomme, så er det yderst sparsomt med videnskabelig dokumentation for netop denne sammenhæng. Derfor har et stigende antal etablerede forskere også skiftet standpunkt de seneste år. Resultatet er en markant lavere frygt for mælkefedtet.

Det ændrer naturligvis ikke ved, at der med en højere fedtprocent følger et øget antal kalorier, men det åbner op for strategisk at tilvælge de lidt federe varianter indimellem. Det kan fx være i retter, der er så magre, at både mæthedsfølelsen og konsistensen bliver løftet gevaldigt af lidt cremet fedme.

Boost det!

  • Bedste valg: Græsk yoghurt findes i et utal af varianter, som primært adskiller sig ved deres fedtindhold. Har du plads til kalorierne, er der ekstra smag i varianter med 10 % fedt. Bliver det for meget af det gode, kan du blande den græske yoghurt med lige dele skyr og herigennem skabe en yoghurt med 5 % fedt og et tårnhøjt proteinindhold.
  • Bedste timing: Undersøgelser viser, at indtaget af proteiner lige efter hård træning sætter turbo på restitutionen. Endnu bedre bliver det, hvis du oven på en hård træningsdag snupper et måltid rigt på mejeriprotein lige inden sengetid. Proteinerne vil gennem hele natten sive ud i blodet og herigennem bidrage til en optimal genopbygning af det ødelagte muskelvæv.
  • Bedste tilbehør: Yoghurten er rig på protein, fedt og kalcium. Til gengæld er der ingen antioxidanter og C-vitaminer i den, ligesom kulhydratindholdet er helt i bund. Luk hullerne ved at kombinere den med kraftfulde bær og eventuelt en grov mysli rig på tørret frugt. Så har du skabt et ernæringsmæssigt pletskud af et styrkende måltid.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: