Havregryn er sundt
Derfor er havregryn sundt

Spiser du havregryn om morgenen? Hvis ikke, bør du overveje at gøre det - en skål havregryn sikrer dig nemlig en optimal start på dagen.

© Colourbox

Superfood: havregryn

En skål havregryn fra morgenstunden, og du er sikret en optimal start på dagen. Havregryn er nemlig fyldt med kulhydrater, vitaminer og sunde fedtsyrer.

Havregryn

Havregryn er morgenmadsklassikeren over dem alle. Den smager godt og koster ikke alverden. De fleste ved også, at den er sund. Men hvor sund den egentlig er, kommer nok bag på mange. For der er næsten ikke det næringsstof eller mineral, som flagerne ikke indeholder.


Derfor skal du spise havregryn

Havregryn er fulde af gode kulhydrater, som giver energi til en lang dag. Havregryn indeholder en stribe mineraler og vitaminer, som fx B- og E-vitaminer, der holder sygdom stangen og gør kroppen sund og stærk. 

Herudover er havregryn faktisk også rig på proteiner, som skaber mæthed. Og så rummer havregryn mange gode hjertevenlige fedtsyrer, som stiver både blodårer og kredsløb af.

Hvis du spiser 100 gram havregryn, dækker du desuden en tredjedel af dit daglige behov for fibre. Fibre hjælper blandt andet på fordøjelsen og er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.


Havregryn kalorieindhold

Selvom der er relativt mange kalorier i havregryn, skal du ikke være bange for at spise en portion af de gode gryn til morgenmad. Havregryn holder dig nemlig mæt i lang tid.

En portion havregryn (ca. 30 gram) indeholder 109 kalorier.


Havregryn er nem og sund morgenmad

Der er ikke meget, som er nemmere at lave til morgenmad, end en skål havregryn. Du behøver ikke at gøre andet end at hælde mælk over. 

Hvis du vil gøre lidt ekstra ud af dine havregryn, kan du lave dem til grød. Kig i frugtskålen, snit et æble, og top grøden med lidt bær, kanel eller rosiner. Så har du en sund, nem og lækker morgenmad med havregryn.

Boost dine havregryn!

  • Havregryn: Det bedste valg: De grovvalsede havregryn er at foretrække, hvis du vil blive bedst muligt mæt. Det skyldes, at tænderne og mave-tarm-systemets enzymer skal arbejde noget mere med at fordøje grynene. Målt på næringsstoffer er der ingen forskel på fin- og grovvalsede havregryn. Finvalsede er blot havregryn ‘klippet’ i mindre stykker.
  • Havregryn: Den bedste tilberedning: Læg havregryn i blød sammen med lidt rugkerner natten over, og kog dem efterfølgende til grød. Årsagen er, at der ved fremstillingen af havregryn ødelægges et enzym i havren, som ellers ville gøre det nemt for os at optage mineralerne. Ved at lægge grynene i blød med rug udnyttes rugens fytase til at frigøre mineralerne igen, så du kan optage dem i kroppen.
  • Havregryn: Det bedste tilbehør: Havregrød mangler naturlig sødme, så det er fristende lige at hælde en skefuld sukker ovenpå. Langt sundere er det dog at forsøde grøden med rosiner eller et friskt æble skåret i tern. Herved tilføres også en pæn portion styrkende antioxidanter til måltidet.

Opskrifter med havregryn

Opskrift på havregrød med rugkerner, kanel og æble: Klik her!

Opskrift på hjemmelavet mysli på 7 måder: Klik her!

Opskrift på kyllingefrikadeller med havregryn: Klik her!

Opskrift på limeskyr med blåbær og crumble: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: