Masser af selen En af laksens mere oversete egenskaber er dens flotte indhold af selen, der er en af naturens kraftigste antioxidanter og blandt andet er med til at holde sygdom stangen.

Superfood: laks

Med et imponerende indhold af fx sunde fedtsyrer, protein og D-vitamin står laksen som noget af det sundeste i naturens spisekammer.

Superfood Man kan med god ret kalde laksen for fiskenes duksedreng over dem alle. For hvad enten du spiser den i forbindelse med træning eller som et almindeligt måltid med hele familien, så sikrer den gavmildt diverse sunde og styrkende stoffer. Fx er den fede fisk rig på n-3-fedtsyrer – også kaldet omega- 3 – som forskere og sundhedseksperter er helt forelsket i.

Når fedtsyrerne optages i kroppen, fremmes cellernes evne til at rense affaldsstoffer ud og hive næringsstoffer ind. Det giver slet og ret stærkere celler. I træningssammenhæng er fedtsyrerne geniale, fordi de forebygger og behandler inflammation i kroppen og mindsker muskelømhed.

At laks herudover også er en lækker spise, fuld af protein og D-vitamin, som holder muskelstyrken intakt, gør den helt oplagt til middagstallerkenen.

Boost det!

  • Bedste valg: Vælg helst en

    laks

    , som er fanget i havet, da den normalt vil indeholde en del mere omega-3 end en dambrugslaks. Tag også gerne en fersk laks, for modsat den røgede er den fri for salt og andre betænkelige stoffer fra konserveringsprocessen.
  • Bedste tilberedning: Der er masser af måder at tilberede laksen på, men det mest optimale er at dampe den. Gerne i ovnen og eventuelt også pakket ind i stanniol, så den undgår at tørre ud. Griller eller steger du laksen, så undgå at branke den, da der herved dannes de såkaldte stegemutagener, som potentielt kan være kræftfremkaldende.
  • Bedste tilbehør: Laksen er en ganske fed fisk, så er du kaloriebevidst, bør du stile efter, at måltidets øvrige ingredienser er af mager karakter. Det kunne fx være kartofler og blomkål tilsat en sauce af purerede tomater eller en salat med gulerod, da dens fedtopløselige A-vitaminer optages bedre sammen med laksens fedt.

Opskrift på grillet laksebøf med gulerods- og fennikelsalat: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: