Superfood: Mørk chokolade

Mørk chokolade

mørk chokolade er i små mængder gavnlig for hjertet.

Superfood: Mørk chokolade

Du kan roligt parkere din dårlige samvittighed over chokoladetrangen. En god mørk chokolade er fuld af sundhedsfremmende kvaliteter!

  • Af: Anne Larsen og Martin Kreutzer
  • 14-10-2016
Mørk chokolade

Bedste valg af mørk chokolade:

Som udgangspunkt siger kakaoindholdet noget om, hvor god chokoladen er, så gå efter varianter med over 70 procent. Det er dog kun en del af forskellen på sund og usund chokolade. Mange discountchokolader får dele af kakaosmørret erstattet af billigere planteolier eller animalsk fedt. Herved daler indholdet af styrkende fedtsyrer markant. Tjek derfor altid ingredienslisten for ‘skurke’.

Bedste tilberedning af mørk chokolade:

Det er ok at smelte chokoladen ved moderate temperaturer, men hav i baghovedet, at de sundhedsfremmende plantestoffer brændes af ved for høj varme. Smag desuden på din chokolade for at aflure kvaliteten. Mangler den bitre smag, skyldes det, at producenten har valgt at filtrere en del af kakaoens immunforsvarsstyrkende (og bitre) proanthocyanidiner fra for at opnå en mildere smag.

Bedste tilbehør til mørk chokolade:

Mørk chokolade er ganske rig på fedt, så undgå, at kalorieregnskabet stikker helt af, ved at matche den med fedtfattige råvarer. Især lidt uniformt smagende madvarer får en dejlig kant, når de får følgeskab af den mørke chokolade. Det gælder fx syrligfrisk frugt, men også fjerkræ og andet mildt smagende kød får en god kontrast, hvis du fx kommer mørk chokolade i saucen.

På dette tidspunkt skal du spise mørk chokolade:

Der findes ikke noget forkert tidspunkt at nyde en god chokolade på, men det enormt høje kalorieindhold gør, at det er en spise, som i særlig grad kan nydes på træningsflittige dage, hvor der er skabt plads til den ekstra energi. Er du presset på jobbet eller i privatlivet, kan et par stykker god mørk chokolade have en nærmest terapeutisk effekt, hvis de indtages i aftentimerne.

Sådan påvirker mørk chokolade din krop:

1. De opkvikkende stoffer står nærmest i kø. Engelske forskere har således dokumenteret, at knap 50 gram mørk chokolade dagligt forbedrede tilstanden markant blandt patienter, der var sygemeldte på grund af kronisk træthed. Forskerne peger på kakaoens høje indhold af theobromin samt andre plantestoffer som årsag til den opkvikkende effekt, der ikke kunne opnås med lys chokolade.

2. Kakaoens bioaktive stoffer, de såkaldte flavonoider, er sunde for os, men undersøgelser har dog også vist, at visse af stofferne muligvis ligefrem kan være vanedannende, hvis du gennem længere tid indtager store mængder kakao. Føler du dig nærmest afhængig af mørk chokolade, er det en god idé at tage dit forbrug op til revision og eventuelt forsøge dig med en ‘nedtrapning’.

3. Mørk chokolade mætter fremragende. Det skyldes chokoladens intense og vedvarende smag, som gør, at hvert lille stykke kan nydes i lang tid. Undersøgelser viser desuden, at chokoladens stearinsyre er så fast i sin struktur, at vi kun kan fordøje en beskeden del af den. Resten passerer igennem systemet, hvilket bevirker, at den mørke chokolade ikke feder nær så meget, som man kunne frygte.

4. Mørk chokolade bugner af plantestoffer, der er i stand til at stive kroppens immunforsvar af og her­igennem være med til at holde kredsløbet friskt. Kakaoen rummer en bred vifte af forskellige stoffer, som har det fællestræk, at de er sunde for kroppen på samme måde som stofferne i te, bær og naturens andre antioxidantkilder.

5. Mørk chokolade påvirker frigørelsen af endorfiner og serotonin i hjernen – stoffer, som hjælper mod stress, øger følelsen af velvære og har en positiv effekt på humøret. Eksempelvis har et nyt australsk forskningsforsøg vist, at 30 dages højt indtag af mørk chokolade øgede deltagernes selvrapporterede ro og tilfredshed.

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Derfor skal du spise havregryn

Derfor skal du spise havregryn

Superfood |

Spiser du havregryn om morgenen? Hvis ...

Læs mere
Derfor er rød peber GENIAL slankemad

Derfor er rød peber GENIAL slankemad

Superfood |

Den røde peberfrugt smager ikke bare ...

Læs mere
And: Vitamin- og proteinrig superfood

And: Vitamin- og proteinrig superfood

And |

Anden fortjener at være mere end en ...

Læs mere
Superfood: parmesan

Superfood: parmesan

Superfood |

Skift den fede smelteost ud med ...

Læs mere
Sådan virker naturens egen doping

Sådan virker naturens egen doping

Superfood |

Rødbeden er gået fra at være noget, man ...

Læs mere
Nyeste
And: Vitamin- og proteinrig superfood

And: Vitamin- og proteinrig superfood

And |

Anden fortjener at være mere end en ...

Læs mere
Laks: Vitaminrig superfood

Laks: Vitaminrig superfood

Laks |

Laks er populært som aldrig før – og ...

Læs mere
Sådan virker naturens egen doping

Sådan virker naturens egen doping

Superfood |

Rødbeden er gået fra at være noget, man ...

Læs mere
Superfood: Mørk chokolade

Superfood: Mørk chokolade

Mørk chokolade |

Du kan roligt parkere din dårlige ...

Læs mere
Avocado: Superfood springfyldt med sundt fedt og fibre

Avocado: Superfood springfyldt med sundt fedt og fibre

Avocado |

Avocadoen er både fed og rig på ...

Læs mere
Cookie- og privatlivspolitik