© Istock

Superfood: muslinger

Muslinger er en fantastisk kilde til stoffer, som fremmer præstationen. Indholdet af kvalitetsprotein og jern er højt, hvilket er perfekt for din sundhed og restitution.

14. januar 2015 af Martin Kreutzer.

Derfor skal du spise muslinger

Muslinger er guf, hvis du gerne vil forene det bedste fra fisken og den røde bøf. Det er måske ikke umiddelbart til at se, men muslinger hører til naturens helt store pletskud, og de er værdifulde for alle, der jagter sundhed og styrke.

Et tårnhøjt indhold af kvalitetsproteiner springer først i øjnene. 100 gram musling giver dig fx ca. 15 gram protein, hvilket er nok til at sparke grundigt gang i restitutionen oven på et hårdt træningspas.

Med proteinerne følger et jernindhold, som får enhver bøf til at blegne af misundelse. Det er lige før, du dækker hele dagsbehovet gennem en lille portion af skaldyret. Mens du spiser muslinger, og produktionen af røde blodlegemer stiger, kan du konstatere, at du faktisk skal vælge oksemørbrad og kalkunschnitzel for at finde proteinbomber, der matcher muslingens lave fedt- og kalorieindhold.

Ydermere får du med muslingerne en stribe kraftfulde vitaminer og mineraler, som fx selen og E-vitamin.

Boost det!
  • Bedste valg: Friske muslinger er det oplagte valg, for her finder du den største koncentration af vitaminer og mineraler. Frosne muslinger udgør dog et oplagt alternativ, når de friske ikke lige er tilgængelige. Konserves er heller ingen katastrofe, men du taber en smule af smagen, konsistensen og kraften, når du vælger den konserverede udgave.
  • Bedste tilberedning: Koger du muslingerne, så ender en del af næringsstofferne i kogevandet, og hælder du bagefter vandet ud i håndvasken, er det et ærgerligt tab. Bruger du i stedet kogevandet i fx en suppe eller en sammenkogt ret, får du fuldt udbytte. Det er også oplagt at dampe muslingerne, for jo mindre de skylles igennem af kogende vand, jo mindre næring taber de.
  • Bedste tilbehør: Spis nogle lækre grøntsager til muslingerne og vælg gerne nogle, der er rige på C-vitamin, da vitaminet fremmer optagelsen af jern i kroppen. Grove grøntsager er oplagte at vælge, for i samspil med muslingens proteiner får det maden til at hvile godt og længe i mavesækken, hvilket sikrer en god, lang mæthedsoplevelse.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: