Rødbede - derfor er rødbede superfood
Rødbede er super sundt

Rødbeden er ikke bare en flot, rød rod. Den er også super sund!

Superfood: rødbede

Rødbeden er gået fra at være noget, man ikke kan få af tøjet, til at være tidens mest potente træningskost med et tårnhøjt og præstationsfremmende nitratniveau.

1. juni 2017 af Martin Kreutzer.

Rødbede er super superfood

Rødbeden oplever i disse år en sand revitalisering, hvor den er gået fra kedelig rodfrugt til et decideret sundt og lovligt dopingstof.

Her på siden kan du blive meget klogere på, hvad rødbede er godt for, hvordan du får mest ud af dine rødbeder, og hvordan du kan tilberede dem.


Hvad er rødbede godt for?

Undersøgelse på undersøgelse har vist, hvordan rødbede kan forbedre din præstation i idrætsformer som løb, cykling og roning, hvor kredsløbet er i centrum.

De mest optimistiske undersøgelser konkluderer, at præstationsevnen kan forbedres med hele 15 procent, mens et mere realistisk bud nok snarere er ca. 2-3 procent.

Hemmeligheden bag superrodfrugten rødbede er dens høje indhold af nitrat, som man ellers bedst kender som gødning i landbrugsverdenen. Rødbedens nitrat er dog et rent superstof, som sikrer ekstra meget ilt til dine muskler.

Ikke nok med det, så får rødbeden også blodtrykket til at falde, ligesom den er fuld af fibre og proppet med vitaminer.

Boost rødbeden!
  • Bedste valg: I rodfrugtfamilien er rødbeden den absolutte duks. Den er bl.a. sprængfyldt med nitrat, som bevisligt gør dig til en stærkere udholdenhedsatlet. Kulhydratindholdet ligger på omkring halvdelen af kartoflens og gør dermed også rødbeden aldeles velegnet, hvis du gerne vil tabe dig lidt.
  • Bedste tilberedning: Rødbeden egner sig fremragende til salater og ovnretter. Vær dog opmærksom på, at den er bedst rå, da ovnbagning koster mikronæringsstoffer. Det samme gør syltning. Hvad enten du river rødbeden eller skærer den i tern, skal du helst spise den med det samme eller lægge den på køl. Står den bare på køkkenbordet, så taber den et væld af næringsstoffer.
  • Bedste tilbehør: Rødbedesmagen kan være lidt dominerende, så kom gerne et syrligt æble i salaten. Bager du rødbeden, kan den matches med andre rodfrugter, som giver smagen ekstra kant. Kombinér også gerne med en fedtkilde, da flere af de stoffer, som er til gavn for immunforsvaret, er fedtopløselige og udnyttes bedst med fedt i retten. Hytteost, fede kerner og frø er gode bud.

Vores bedste opskrifter med rødbede

Opskrift på sprød rødbedesalat med æble og hytteost: Klik her!

Opskrift på rødbedeshots: Klik her!

Opskrift på grov rødbedesalat med fetaost: Klik her!

Opskrift på frikadeller med rødbede: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: