Rødkål - derfor skal du spise rødkål
Derfor skal du spise rødkål Rødkål er sundt! Flot ser den ud, men den røde farve er mere end til pynt, for den afslører et sandt festfyrværkeri af styrkende plantestoffer. © Colourbox

Superfood: rødkål

Din krop jubler, når du fylder den med rødkål. Rødkål er nemlig naturens ubestridte sundhedsperler. Her på siden får du vores bedste opskrifter på lækre retter med rødkål og du kan blive klogere på, hvad rødbede er godt for.

Rødkål

Rødkål byder på masser af sunde og slankende stoffer. Rødkålens knasende sprøde konsistens afslører, at der er masser af kostfibre gemt i de farverige flager.


Derfor skal du spise rødkål

Rødkål er godt for mange ting - nogle af dem kan du læse om her.

Rødkål er godt for tænderne:

Fibrene i rødkål giver tænderne noget at gnave på, og det i sig selv har vist sig at øge mætheden. Nede i mave-tarm-systemet forstærkes effekten af, at fibrene fylder godt op og sikrer, at du får en behagelig tyngde i maven.

Rødkål kan beskytte mod kræft

Også sundhedsmæssigt er rødkålens fibre guf for systemet. Undersøgelser viser, at risikoen for både hjerte-kar-sygdomme og flere kræftformer daler, når den fiberrige rødkål ryger indenbords.

Effekten forstærkes af de mikroskopiske plantestoffer, som er hemmeligheden bag rødkålens flotte kulør. De er nært beslægtede med dem, som lovprises i blåbær og solbær, og formår at stive kroppens immunforsvar af. 

Rødkål kan desuden:

  • Nedsætte din muskelømhed efter træning
  • Styrke din hjernefunktion
  • Give dig et robust helbred
Boost din rødkål!
  • Bedste valg af rødkål: Vælg den rødkål, der har de mest kraftfulde farver, da farverigdommen betyder, at der er flest mulige antioxidanter til stede. Typisk er det de mest modne grønsager, der er mest farvemættede og dermed også særlig proppede med kraftfulde stoffer. Da modenhed rimer på størrelse, er det en god rettesnor at gå efter den største og flotteste rødkål.
  • Bedste tilberedning af rødkål: Vær skånsom ved rødkålen. Den tåler fint snitteri, kogning og anden behandling, men plantestofferne er sårbare over for ilt. Skærer du rødkål itu, så spis den, inden omgivelsernes ilt stjæler for mange antioxidanter. Varmebehandler du rødkål, så gør det hurtigt og kontant. Koger eller steger du rødkålen for længe, styrtdykker indholdet af styrkende plantestoffer.Fermentering af rødkål er en sund måde at tilberede rødkål på, da det bevarer vitaminer - og du få en masse gavnlige bakterier oveni. Opskrift på fermenteret kål
  • Bedste tilbehør til rødkål: Rødkål matcher de bedste citrusfrugter, når det gælder indholdet af C-vitamin. Vitaminet optimerer kroppens evne til at hive jern ud af kosten. Kombinerer du derfor den kraftfulde rødkål med jernrigt tilbehør, som fx en rød bøf, andebryst, indmad eller andet kød, er du dækket godt ind med hensyn til jern, C-vitamin og proteiner i et sundt vintermåltid.

Vores bedste opskrifter med rødkål

Opskrift på rødkålssalat: klik her!

Opskrift på svinemørbrad med ristet rødkålssalat: Klik her!

Opskrift på fermenteret rødkål: Klik her!

Opskrift på kyllingebryst med rødkål: Klik her!

Fantastisk løbejakke

Hold vinden og kulden ude på din løbetur. Lige nu kan du få Salomons fantastiske løbejakke Agile sammen med 6 numre af Aktiv Træning for KUN 199,50 kr. (+ 59,50 kr. i porto). Du SPARER 938 kr. Jakken er vandafvisende, åndbar og vindtæt – og så vejer den kun 180 gram. Læs mere om jakken og det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: