© Istock

Superfood: torsk

Torsken er til andet end fest og ballade nytårsaften. Den magre fisk med den gode smag og de mange proteiner er faktisk det gode valg, hvis du gerne vil tabe dig.

29. juli 2015 af Martin Kreutzer.

Kogt, dampet, stegt eller – som i opskriften nedenfor – bagt med nye ærter. Uanset hvordan du foretrækker torsken tilberedt, så kan du roligt gå ombord i det hvide, faste kød, der falder i flager på tallerkenen.

Torsk er en mager fisk, så det er ikke her, du tanker op med de vigtige omega-3-fedtsyrer, som kendes fra fx laks, sild og makrel. Til gengæld er den ligesom andre magre fisk rendyrket slankekost og guf for musklerne, hvis du træner hårdt. Det skyldes, at proteinindholdet er tårnhøjt og af den ypperste kvalitet, så kroppen direkte kan producere muskler, hormoner og andet.

Med et superlavt fedt- og kalorieindhold giver torsken dig en optimal mæthed pr. kalorie, og den mæthed understøttes af proteinerne, som bremser måltidets optagelseshastighed og giver fylde i maven. Fiskeproteinet skruer tilmed op for kroppens forbrænding som en ekstra bonus, og derfor bør torsken indtage en fremtrædende rolle i slankekøkkenet.

Boost det!
  • Bedste valg: Det er selvfølgelig lækkert med et stykke friskfanget torsk på spisebordet. Men må du nøjes med den frosne vare, er det nu ingen katastrofe. Rent ernæringsmæssigt er der ikke den store forskel, og det er meget lidt, der adskiller frost- fra ferskvare. Så du kan roligt vælge den udgave, der er tilgængelig – og som tegnebogen kan leve med.
  • Bedste tilberedning: Koger du torsken, splatter kødet meget nemt ud og mister sit attraktive bid. Samtidig udvasker du en del næringsstoffer til kogevandet. Derfor er det klart at foretrække at bage torsken i ovnen eller skånsomt at dampe den. Dampning er at foretrække sundhedsmæssigt, mens bagningen er den absolutte favorit, hvis du foretrækker en fast konsistens.
  • Bedste tilbehør: Slankeeffekten er størst, hvis torsken flankeres af kalorielette, fyldige grønsager, som hober sig mættende op i mavesækken, når torskeproteinet sinker fordøjelsen. Vælg gerne grove grønsager med masser af fibre. Det kan fx være ærter, blomkål eller broccoli, der giver både kæberne og mave-tarm-systemet noget at arbejde med.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: