© Istock

Superfood: tun

Efter i årevis at have stået for skud på grund af sit indhold af tungmetaller er tunen nu tilbage i det gode selskab. Og heldigvis da, for det lækre røde kød har rigtig meget at byde på.

28. juli 2015 af Martin Kreutzer.

I en årrække har man advaret mod at spise store rovfisk. Frygten for tungmetaller og dioxiner fik sundhedsmyndighederne til at fraråde indtaget af større mængder. Med de nyeste kostanbefalinger er tunen dog blevet frikendt, idet kyndige toksikologer har manet til besindighed. Så længe du ikke baserer hele din ernæring på store rovfisk, er det risikofrit at smide dem på menukortet. Således lettet for den bekymring kan vi glæde os over tunens kvaliteter, som er helt indiskutable.

Tunen er en eminent proteinkilde, kvaliteten er i top, og det betyder, at kroppen kan udnytte hvert eneste gram optimalt. Samtidig er der 50 procent mere protein i tunen end i en tilsvarende oksebøf, hvilket gør den til en fremragende mæthedsfremmer og restitutions-booster. Fedtindholdet er tilmed i bund, og det er med til at holde kalorieindholdet nede. Desuden forsyner tunen dig med vigtige vitaminer og mineraler som fx jern, selen og en stribe B-vitaminer.

Boost det!
  • Bedste valg: Det smagfulde valg er helt klart at spise bøffen fra en tun, der er så friskfanget som muligt. I andre situationer er det oplagt at ty til konserves, hvilket rent ernæringsmæssigt er helt o.k. Vælg tun i vand, da olievarianten både rummer ekstra kalorier og potentielt usunde fedtsyrer. Skal det endelig være tun i olie, så gå efter olivenolie.
  • Bedste tilberedning: Tunbøffen egner sig fortrinligt til at blive grillet. Sørg i den forbindelse for at gøre grillen ren, så der ikke sidder en masse forkullede rester, som både påvirker tunens delikate smag og øger risikoen for, at der følger potentielt sundhedsskadelige stoffer med. Hold desuden igen med varmen. Branket kød er usundt, hvad enten der er tale om okse eller, som her, fisk.
  • Bedste tilbehør: Match tunen med masser af grøntsager. Tunens proteiner får de kalorielette grøntsager til at hvile i mavesækken, hvorfra de sender mæthedssignaler til hjernen. Samspillet mellem tunens jern og grøntsagernes C-vitaminer sikrer, at du optager mest muligt af mineralet, og lader kroppen producere en masse røde blodlegemer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: