© Colourbox

5 myter om kramper

Er du også stødt på en masse mystiske forklaringer om årsager til og forebyggelse af kramper? Vi afliver myterne.

**1.

Kramper

skyldes altid saltmangel** Fakta: Kramper forårsages af en lang række faktorer. Saltmangel kan helt sikkert være én af dem. At kramperne altid skyldes saltmangel, er der ifølge forskerne dog intet, der tyder på.

2. Vitaminer påvirker ikke kramperisikoen Fakta: Undersøgelser viser, at mangel på mindst 3 af kostens B-vitaminer øger risikoen for at få kramper. Det drejer sig om thiamin, pantotensyre og vitamin B6, som kan fås i fuldkornsprodukter og kød.

3. Alle mennesker rammes af kramper Fakta: Det er meget forskelligt, hvor disponeret man er for at få kramper. Nogle rammes hyppigt, mens det for de fleste forekommer sjældent. Forskere anslår, at 5 pct. af verdens befolkning aldrig får kramper.

4. Vand og mineraler forhindrer kramper Fakta: For at forebygge kramper kan du løbende indtage rigeligt med vand og de såkaldte elektrolytter, der er et smart ord for mineraler, som typisk fås i energidrik. Helt at fjerne risikoen vil dog ikke ske. For uanset hvad du forsøger at putte i kroppen, så er det ikke nok til at kompensere for muskler, der er udsat for hård belastning. Det ses blandt andet, når toptrænede fodboldspillere får kramper på stribe, hvis en fodboldkamp går i forlænget spilletid.

5. Bananer forebygger kramper Fakta: Bananer indeholder flere af de mineraler, som kan modvirke kramper. Koncentrationen er dog så lav, at det er tvivlsomt, om bananen vil kunne forhindre en krampe, hvis du har mistet mange mineraler og været fysisk aktiv over flere timer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: