Arghh. Panikker du over at misse en enkelt træning? © Colourbox

Afhængig af træning?

Overdreven træning kan transformere motionister til træningsjunkier og føre til social deroute, viser tysk undersøgelse.

28. oktober 2013

Udtrykket ‘alt med måde’ gælder også inden for træning. Jagten på motionskicket kan nemlig tage overhånd og føre til decideret træningsafhængighed.

Det slår tyske forskere fast i en ny undersøgelse, hvor de har undersøgt over 1.000 motionisters træningsvaner. Af dem var ca. fem procent i decideret fare for at udvikle træningsafhængighed og sætte deres sundhed på spil.

Mest udsatte er yngre sportsudøvere inden for udholdenssport som løb, cykling og triatlon.

Problemet opstår, hvis træningen bliver en besættelse, og du tilsidesætter dine omgivelser i jagten på næste træningsfix. Det kan blive starten på en social deroute og i værste fald ende med en svær depression og koste både venner og ægteskab.

Tre tegn på overdreven træning

  • Du bliver rastløs og har svært ved at falde til ro, hvis ikke du får trænet tilstrækkeligt.
  • Du begynder gradvist at droppe dit sociale liv på bekostning af din træning.
  • Du overhører alle kroppens signaler og træner videre på trods af begyndende skader og overbelastning.

Source #Friedrich-Alexander universitetet

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: