Benhård yoga for rigtige mænd

Tror du, yoga kun er for kvinder og tøsedrenge? Tro om igen. Yoga er perfekt for træningsfreaken, da øvelserne styrker musklerne i hele kroppen og gør dig stærk i sindet.

29. oktober 2015 af Claus Cancel - Radio24syv.

Der er mange forskellige typer yoga. Hatha-yoga, som vi tager udgangspunkt i her, er en af de fysisk hårdeste, da man bliver i den samme position i lang tid.

Yoga betyder at forene, og det, man forener i yoga, er kroppen og sindet. Man forsøger altså at skabe harmoni mellem kroppen og sindet. Det handler ikke kun om fysiske øvelser, men også om åndedrætsteknik og om at føle sig selv.

De fysiske øvelser i yoga arbejder med at udspænde og strække kroppens muskler – ikke kun de store, men også de små i fx fødder, tæer, fingre og hænder. Øvelserne koordineres med ens åndedræt.

Nogle yogastillinger er fysisk hårde at stå i, men andre er mere afslappende. Du kan vælge mellem forskellige yogatyper, alt efter hvor hårdt fysisk det skal være, og hvor åndeligt orienteret det skal være.

Yoga er et perfekt supplement til løb og cykling

Løber eller cykler du ofte, har du stærke benmuskler, men så heller ikke så meget mere. Derfor er yogaen et perfekt supplement. Når du dyrker hatha-yoga, får du styrket kropskernen og musklerne i hele kroppen. De meditative elementer i yogaen gør, at du også får slappet af i sindet. Den kombination er der kun få andre træningsformer, der kan prale af.

Hatha-yoga er også kendetegnet ved at være let at gå til. Det er ganske vist hårdt, når man skal holde de enkelte positioner i lang tid, men til gengæld er det ikke så mange positioner, som du skal lære at kende, før du går i gang. Andre yogatyper skifter position hele tiden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: