Praktiske tip Filosofien er, at du primært træner med din egen kropsvægt. Ofte bruges også fx kettlebells, medicinbolde og andet udstyr. Du kan også træne crossfit derhjemme. Et par løbesko, shorts og en T-shirt – så er du klar.

Crossfit-træning

Et miks af styrke- og konditionstræning, og filosofien bag stammer fra det amerikanske militær. Gevinsten er, at du træner styrke, kondi, teknik og smidighed på samme tid. Det sker ved at følge et dagsprogram – et WOD (workout of the day), som består af diverse helkropsøvelser, der gentages ved høj intensitet. ErstatterDen hårde, intensive træningsform er generelt guf for alle, uanset om din favoritdisciplin er løb, cykling, svømning, boldspil eller traditionel styrketræning. Kondi og udholdenhed

14. oktober 2010

Et miks af styrke- og konditionstræning, og filosofien bag stammer fra det amerikanske militær. Gevinsten er, at du træner styrke, kondi, teknik og smidighed på samme tid. Det sker ved at følge et dagsprogram – et WOD (workout of the day), som består af diverse helkropsøvelser, der gentages ved høj intensitet.

Erstatter

Den hårde, intensive træningsform er generelt guf for alle, uanset om din favoritdisciplin er løb, cykling, svømning, boldspil eller traditionel styrketræning.

Kondi og udholdenhed

Har du prøvet crossfit, så ved du, at sveden hagler af dig, og pulsen hamrer i vejret under de mange gentagelser. Øvelserne foregår i højt tempo, hvor udøveren giver den gas i fx 20 minutter og derefter er helt færdig.

Den høje intensitet i øvelserne betyder, at hjerte og kredsløb bliver presset hårdt, og dermed bliver konditionen øget mærkbart allerede efter et par uger med 2-3 træningspas ugentligt.

Styrke og smidighed

Crossfit er funktionel træning, hvor du søger at bruge mest muligt af kroppen på én gang i de forskellige øvelser, og dermed styrker du hele kroppen i stedet for specifikke muskelgrupper – som ved traditionel styrketræning.

Alsidigheden i styrketræningsdelen gør, at du både øger styrken i muskler, led og sener samt plejer smidigheden.

Mentalfaktor

Crossfit er så hårdt, at du næppe synes, det er supersjovt undervejs. Motivationen består i høj grad i, at du ser og mærker resultaterne på din krop hurtigt, og at du finder værdi i ‘at æde dig selv’. Du motiveres også af, at variationen i de enkelte WOD fra gang til gang er høj.

Tilgængelighed

Crossfithold tilbydes i mange motionscentre/gyms. Du kan også dyrke det derhjemme. Kører du et WOD i fx 20 minutter, får du høj effektivitet i forhold til den tid, du investerer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: