Cindy-workout Crossfit-workouten Cindy består af så mange runder som muligt på 20 min. af: 5 pull-ups, 10 armstrækninger og 15 squats (uden vægt). © iStockphoto.

Crossfit ER hårdere

Amerikanske forskere har testet hvor hårdt crossfit presser kroppen.

6. maj 2015

Hvis man har prøvet kræfter med crossfit, så ved man, at træningsformen kan være ubarmhjertigt hård, og nu har forskere fra Kennesaw State University i USA også sat tal på.

Forskerne har undersøgt, hvor store krav en crossfit-workout stiller i forhold til puls, iltoptagelse og kalorieforbrænding.

Konkret skulle forsøgspersonerne gennemføre crossfit-workouten CINDY, hvor man skal lave så mange runder som muligt på 20 minutter af: 5 pull-ups, 10 armstrækninger og 15 squats (uden vægt). Resultaterne viste:

• Træningstid: 20 min. • Kalorieforbrænding per minut: 13 • Kalorieforbrænding totalt: 261 • Gns. puls: 171 • % af VO2 maks.: 64

Crossfit er hårdere end almindelig styrketræning

Magasinet Men’s Health har sammenlignet crossfitstudiet med resultaterne fra et studie af en almindelig full body funktionel fitness-workout. Og her scorer crossfit-udøverne højere på samtlige parametre bortset fra det totale antal forbrændte kalorier, hvilket skyldes, at den almindelige workout varede 30 i stedet for 20 minutter.

Hvis du selv har lyst til at kaste dig ud i en Cindy-workout, så kan det sagtens klares derhjemme, hvis blot du har en pull-up-bar til rådighed. Se de tre øvelser gennemgået nedenfor (der ligger en pull-up-video under chin-up-linket).

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: