© Istock

DENNE træningsfejl svækker dit immunforsvar

Der er en række faldgruber, du skal være opmærksom på, når du træner. Ellers kan det nemlig gå udover både dine præstationer og dit helbred.

7. september 2016 af Jesper U. Larsen

Forkølelsessæsonen står for døren, og hvis du ikke vil gå rundt med et konstant skrantende helbred i efteråret, så husk lige at tage en slapper, når du har trænet hårdt.

Et nyt studie viser, at bare to dages intensiv crossfit-træning i træk er nok til at svække immunforsvaret og dermed gøre dig mere udsat for at blive ramt af infektioner eller forkølelser.

Fuld power i musklerne

De brasilianske forskere bag forsøget satte ni erfarne crossfittere til at lave to forskellige WOD’s (workout of the day) med 24 timers mellemrum.

Efter den anden WOD kunne forskerne konstatere, at deltagernes immunforsvar var svækket. Overraskende nok var der ikke nogen nedgang i deres muskelkraft, så deltagerne præsterede lige så godt som i det første træningspas. De kan altså sagtens have følt sig fysisk ovenpå, selvom immunforsvaret kørte på nedsat kraft.

Motion giver færre sygedage

At hård træning svækker immunforsvaret kortvarigt, er selvfølgelig ingen undskyldning for at undgå motion. For på den lange bane styrker træning dit immunforsvar markant, når bare du også husker at respektere kroppens behov for restitution.

Helt konkret har en undersøgelse fx vist, at du får halvt så mange dage med forkølelse, hvis du regelmæssigt er fysisk aktiv, sammenlignet med hvis du er inaktiv.

Source #Frontiers in Physiology

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: