En myte at crossfit giver flere skader

Det er en myte, at crossfit giver mange skader, mener forskere.

2. marts 2016

Du kan roligt pakke tasken og smutte ned i dit lokale crossfitcenter. Den populære træningsform bliver ofte beskyldt for at give mange skader, men risikoen er ikke så stor, som rygtet siger. Det fastslår forskere fra Aarhus Universitetshospital nu.

Deres undersøgelse blandt 1.000 crossfittere viste, at 13 procent var skadede. Og det tal er ifølge forskerne ikke højt sammenlignet med andre sportsgrene.

– Der er ikke en overhyppighed af skader inden for crossfit. Men det er vigtigt at have fokus på teknikken, så man lærer de nye øvelser. Desuden skal man starte med en lav træningsmængde og efterhånden bygge ovenpå, siger Christian Larsen fra Reumatologisk Afdeling, der står bag projektet.

Forskerne har desuden netop afsluttet et forsøg, der viste, at et 12-ugers crossfitprogram resulterede i lavere fedtprocent, øget muskelvækst og større styrke hos testdeltagerne.

NY VIDEN

Crossfit er en effektiv træningsform, som bestemt kan anbefales, konkluderer forskerne fra Aarhus Universitetshospital efter et forsøg med 42 testpersoner, der ikke tidligere havde dyrket crossfit. Personerne blev sat til at træne i et lokalt crossfitcenter 2-3 gange om ugen i 12 uger. Resultatet:

  • Testpersonerne øgede i gennemsnit deres muskelmasse med 0,7 kilo i forsøgsperioden.
  • De tabte i gennemsnit 1,2 kilo fedt.
  • Deres styrke i højre lår blev også målt, og også her havde crossfittræningen haft en positiv effekt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: