Peter Falktoft: Rå træning rykker
På Club La Santa dyrker Peter Falktoft gerne funktionel træning 2-3 gange dagligt, så han kan blive klar til sæsonens forhindringsløb. Fotos: James Mitchell

Peter Falktoft: Rå træning rykker

Radio- og TV-vært Peter Falktoft elsker funktionel træning, og den skal helst være hård og rå, og så skal den kunne tages med på farten.

  • Af Brian Martin Rasmussen
  • 05-10-2016

Peter Falktoft

Alder: 30 år.
Født i: Risskov ved Aarhus.
Beskæftigelse: Radio- og TV-vært.

Kendt for: Samarbejdet med medvært Esben Bjerre om bl.a. radioprogrammet Monte Carlo på DR P3 og TV-programmerne Monte Carlo elsker Putin, Monte Carlo elsker jøderne og Monte Carlo elsker USA.

Hvilken slags træning gør dig glad?

Den type træning, der er sjov og udfordrende, og hvor man får lov at bande, svovle, svede, jamre og rode lidt. Intet virker mere demotiverende på mig end et ny­pudset fitnesscenter, hvor spejlene er skinnende, og gulvene er blanke. Der skal rode, og tingene skal kunne holde til at blive kastet lidt rundt med.

Hvordan opdagede du crossfit/funktionel træning?

Cirkeltræning fra boksning læner sig op ad det, så de basale ting havde jeg egentlig dyrket i 5-6 år. Men da vi sendte talkshowet Monte Carlo elsker Jylland fra Aarhus, fik min gamle ven Martin Dean Christensen hevet mig med ned på havnen hos Aarhus Cross­fit. Omgivelserne, menneskene og stemningen der er perfekte. Nogle gange tager jeg hjem til Aarhus udelukkende for at træne der.  

Peter Falktoft tørrer sved af pande

Hvor tit træner du?

Så tit som kalenderen tillader det. Ideelt, så 5-6 gange om ugen. I mangel af en regulær hverdag, så har jeg lært at tage træningen med mig, hvilket også er grunden til, at funktionel træning er så stor en del af min rutine.

Hvad bliver du motiveret af?

At træne med folk, der er bedre end mig selv. Ganske enkelt. Det har altid været min måde at blive bedre på. Omgiv dig med folk, der har mere erfaring og ekspertise end dig selv. Det er vejen til succes i alle henseender. 

Hvad træner du til?

En pakket OCR-kalender (de såkaldte Obstacle Course Races, uforudsigelige forhindringsløb, red.), der byder på mere end 12 forskellige løb over sommeren og efteråret. Såfremt knæ, skulder og resten af kadaveret ellers er samarbejdsvillige.

Peter Falktoft laver pull-ups

Hvordan træner du?

Intenst, i intervaller, med maksimal indsats og masser af variation i øvelser. Nødigt alene. Jeg har brug for en til at piske mig frem. Min disciplin er på omtrent 3 pct. og motivationen ligeså, når jeg ikke har nogen til at motivere mig. 

Hvem træner du med og hvorfor?

Breum, flotte Mikkel, mine Team AKS-drenge, Dean og de tunge drenge fra Aarhus Crossfit, når jeg er på de kanter. Fordi det er mine drenge, der presser mig, motiverer mig, guider mig og hjælper mig.

Hvor vigtig er træningen?

Uvurderlig. Den er simpelthen mit fristed, min hobby, min adspredelse og min garanti for at holde legemet funktionelt og kampklart til alle de mange ting, som verden nu måtte byde på.

Hvordan strukturerer du din træning?

En dag ad gangen i en til tider hektisk og kaotisk kalender – og altid tilpasset mine omgivelser. Skov, strand eller hotelværelse. 

Peter Falktoft hopper op på kasse

Hvad har været din største oplevelse med funktionel træning?

Den seneste tids OCR-løb med Team AKS står som det sjoveste og fedeste, jeg har lavet.

Hvor vigtigt er det for dig at spise sundt?

Det er en integreret del af mit liv, jeg ikke vil undvære. Jeg ser forandringen i landskabet, når det kommer til kostvaner, og håber, jeg er med til at bidrage til en radikal ændring i den fejlagtige opfattelse af, hvad ‘sund kost’ består af, i den brede danske befolkning. Slik, mælkeprodukter og forarbejdet kød fylder alt for meget. Mindre rødt kød, ingen mælk – eller i det mindste en forståelse for, at det hverken er nødvendigt eller sundt for dig og din trivsel. Mere grønt og måske vigtigst af alt: meget mindre sukker. Jeg er sikker på, at man om 15-20 år vil se tilbage på vores enorme og skødesløse indtag af sukker på samme måde, som vi nu ser på rygning.

Hvordan ser en sund og aktiv livsstil ud for dig?

Økologisk, alsidig, velovervejet og aldrig skadelig for hverken krop eller sjæl. Balance og vedholdenhed er nøgleordene.

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Test: Klar til crossfit?

Test: Klar til crossfit?

Test |

Svar på 8 spørgsmål og find ud af hvor ...

Tag testen - er du klar til vores crossfit-skole?
Så ofte må du træne crossfit

Så ofte må du træne crossfit

Spørg os |

I crossfit har jeg endelig fundet en ...

Læs mere
Crossfit-skolen: del 1

Crossfit-skolen: del 1

Crossfit |

Bliv fit med tidens store trænings-hit.

Læs mere
Crossfit-skolen: del 2

Crossfit-skolen: del 2

Crossfit |

Brug crossfit til at træne på ...

Læs mere
Crossfit-skolen: del 3

Crossfit-skolen: del 3

Crossfit |

Brug crossfit til at træne på ...

Læs mere
Nyeste
Peter Falktoft: Rå træning rykker

Peter Falktoft: Rå træning rykker

Crossfit |

Radio- og TV-vært Peter Falktoft elsker ...

Læs mere
DENNE træningsfejl svækker dig

DENNE træningsfejl svækker dig

RESTITUTION |

Der er en række faldgruber, du skal ...

Læs mere
Så ofte må du træne crossfit

Så ofte må du træne crossfit

Spørg os |

I crossfit har jeg endelig fundet en ...

Læs mere
Se verdensrekorden i box jump blive smadret

Se verdensrekorden i box jump blive smadret

Crossfit |

Glem alt om den gamle rekord på 152 cm. ...

Læs mere
Nu skal verdens sejeste crossfitter findes

Nu skal verdens sejeste crossfitter findes

Crossfit |

Se her, hvad du skal kunne for at blive ...

Læs mere
Cookie- og privatlivspolitik