© Anita Graversen

Sådan undgår du skader til crossfit

Her er 3 klassiske crossfitskader – se, hvordan du undgår og håndterer dem. Teknikken er den altafgørende faktor.

20. august 2012 af Mette Hvistendahl Munch.

Rygskade

Hvorfor?Crossfit handler både om kardiotræning og tunge løft. Det er typisk i løftene, at ryggen lider skade. Når det sker, skyldes det ofte dårlig teknik og alt for mange kilo i en længere periode. Hvilke øvelser skal du passe på?Dødløft er en klassiker, når man taler om rygproblemer. Det er typisk en øvelse, hvor du kan løfte rigtig mange kilo, og derfor går det alvorlig galt, hvis du løfter forkert. Sørg for en neutral ryg, stabilitet og et godt opspænd i kernemuskulaturen. Få hjælp af en makker. Forebyg medJo bedre du er til at spænde op i din kernemuskulatur, jo mindre er risikoen for rygproblemer. Så træn målrettet ryg og mave, fx med øvelserne ‘planken’ og ‘sideplanken’.

### Skulderskade **Hvorfor?** I hverdagen bruger vi sjældent den store bevægelighed i skulderleddet, og derfor bliver vi usmidige. Sidder man i det daglige meget ved en computer, tvinger det skuldrene frem, hvis man ikke tænker over sin arbejdsstilling. Også traditionel bænkpres kan give fremskudte skuldre. **Hvilke øvelser skal du passe på?** ‘Kipping pull-ups’, ‘ring dips’ og til dels ‘push-ups’. Øvelserne er belastende for muskler, led og sener, fordi skulderen presses ud i en yderposition. **Forebyg med** Kodeord er stabilitet, smidighed og styrke. Udstræk flere gange dagligt din brystmuskulatur, så dine skuldre bliver trukket tilbage. Lav også flittigt forskellige trækøvelser.

Knæskade

Hvorfor?Knæene er uhyre belastede led, fordi vi bruger dem hele tiden. Skaderne opstår typisk, hvis vi i det daglige bruger vores krop forkert – fx pga. en dårlig løbeteknik eller forkert fodtøj. Og når knæene så bliver belastet under crossfit, viser problemerne sig ofte. Hvilke øvelser skal du passe på?‘Squats’ og ‘Box jumps’. Ved squat er det vigtigt, at tæer og knæ peger den samme vej. Hvis du får for mange kilo på, har knæene tendens til at søge indad. Det giver vrid i korsbåndene. Forebyg medStyrk muskulaturen omkring knæleddene. Og øv squatteknikken uden vægt på, så kroppen lærer og ‘husker’ bevægelsen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: