Crossfit

En klassisk crossfit-træning består af opvarmning, og så udfører du et WOD. Det er et træningsprogram, som kan vare fra 5 til 25 minutter, og som består af styrke- og konditionstræningsøvelser. Du får sved på panden og pulsen i vejret, og musklerne bliver kørt igennem.

31. marts 2011

Træningsindhold

En klassisk crossfit-træning består af opvarmning, og så udfører du et WOD (workout of the day). Det er et træningsprogram, som kan vare fra 5 til 25 minutter, og som består af styrke- og konditionstræningsøvelser.

Træningsudbytte

Du får sved på panden og pulsen i vejret, og musklerne bliver kørt igennem. I crossfit træner du både kredsløb og styrke. Det sker ved at lave en masse forskellige funktionelle øvelser med mange gentagelser.

Begynderfaktor

Du skal forberede dig på, at det er hårdt. Der er helt enkelt ikke noget stille og rolig hyggetræning her. Du yder altid maksimalt, uanset om du er nybegynder eller rigtig garvet.

Motivation

Du skriger ikke af grin. Du kniber ansigtet sammen i smerte. Motivationen ligger i, at du bagefter er lykkelig over, hvad du har fået ud af din træning på så kort tid. Og resultaterne er hurtigt både mærkbare og synlige. Det motiverer!

Socialfaktor

Du vil typisk træne sammen med andre på et hold til musik.

Klassiske faldgruber

Nogle bliver overraskede og måske endda lidt chokerede over, hvor hårdt det rent faktisk er – og bliver ved med at være. Men den konstante massive udfordring af styrke og udholdenhed er vejen til de markante resultater.

Kom godt i gang

For at komme godt i gang, så mød op i et center, der tilbyder decideret crossfittræning. Søg råd hos kvalificerede, hvis du vil skrue din egen crossfittræning sammen – i stedet for at kaste dig ud i noget på må og få.

Det koster det

Du bruger dit almindelige træningstøj. Medlemskaber kan være en smule dyrere end i fitnesscentre.

Sæsonbestemt

Crossfit kan du dyrke året rundt. Om sommeren søger mange hold udenfor i fx parker og bruger naturens og parkens forhindringer som en del af øvelserne – fx træer, bænke, trapper osv.

Tidsforbrug

Her kan du virkelig få maksimalt udbytte af den tid, du bruger. Crossfit-seancen er ekstremt effektiv træning, og du kan på en halv time opnå rigtig meget.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: