© iStockphoto

Derfor skal du IKKE afslutte træningen med høj intensitet

Ny forskning viser et overraskende nemt trick til at bevare træningsmotivationen.

27. september 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Det kan være en god idé at løbe af i langsomt tempo i slutningen af dit træningspas. Ikke for at fjerne mælkesyren, men simpelthen for at skabe et behageligt minde om din træning.

Ny amerikansk forskning fra Iowa State University viser nemlig, at vi husker vores træning på baggrund af slutningen af træningspasset og ikke træningspasset som helhed.

Slutter du træningspasset med overskud, vil du derfor også være tilbøjelig til at forbinde hele træningspasset med en følelse af overskud, når du tænker tilbage på det senere.

Og det gør det nemmere at komme ud at træne igen næste gang, hvis du som begynder kæmper med at opretholde motivationen.

Behageligt træningsminde

I forsøget blev 46 utrænede personer sat til at gennemføre et 15 minutters træningspas på kondicykel. Halvdelen øgede gradvist intensiteten, mens den anden halvdel gradvist sænkede intensiteten.

Undervejs skulle forsøgspersonerne angive, hvor behagelig træningen føltes. Ikke overraskende, så syntes første gruppe, at det blev mere og mere ubehageligt, mens den anden gruppe oplevede det omvendt.

Men når de efterfølgende blev spurgt, hvordan de huskede træningen, var der stor forskel. Gruppen der cyklede gradvist langsommere huskede træningen som værende mere behagelig, og de scorede højere, når de skulle vurdere i hvor høj grad de ville nyde at gennemføre samme træning igen.

Mønstret var det samme, uanset om de blev spurgt 15 minutter, 24 timer eller 7 dage efter forsøget.

Kilde: Journal of Sport & Exercise Psychology

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: