Du yder bedst om morgenen

Ny forskning viser, at du på varme dage får mest ud af din indsats ved at træne om morgenen. Gevinsten er markant – faktisk kan du yde op til 15 procent mere først på dagen.

3. maj 2010

De fleste har på egen krop oplevet, hvor hurtigt varmen midt på dagen kan suge al energi ud af kroppen, så træningen bliver kortere end planlagt eller kommer til at mangle intensitet.

Løsningen er naturligvis at placere træningen på de tidspunkter af dagen, hvor solen står knap så højt på himmelen. Men hvad er bedst? At træne om morgenen eller om eftermiddagen? Engelske forskere fra universitetet i Loughborough peger på, at morgentimerne er de bedste.

I deres forsøg blev testpersoner sat til at cykle henholdsvis klokken 6.45 og 18.45. Uanset tidspunktet blev cykelrytterne sat til at træne ved en relativt beskeden intensitet på 60 procent af deres maksimale ydeevne. Til gengæld blev temperaturen skruet helt op til 35 grader i forsøgscenteret. Det viste sig, at rytternes ydeevne var markant højere om morgenen.

Her kørte testpersonerne i gennemsnit 46 minutter, før de drattede udmattede af cyklen, mens de om aftenen allerede måtte give op efter godt 40 minutter. Forskerne kunne se, at den dårligere præstation sidst på dagen hang sammen med, at kroppen ikke var nær så god til at holde sin temperatur nede, som i de tidlige morgentimer. Den svigtende evne til at regulere den indre varme fik kropstemperaturen til at stige, hvilket i tidligere forsøg har vist sig at hæmme kroppens ydeevne.

Morgentræning

5 fordele

  • Du kan træne mere/hårdere

  • Der er mindre ozon i luften

  • Du får overstået din træning, inden dagens gøremål kan nå at sabotere den

  • Du får mere energi

  • Du sparer et bad senere på Dagen

2 ulemper

  • Led og sener kan være lidt stive og kræve ekstra grundig opvarmning

  • Maven kan føles tom (det kan dulmes med en skive brød)

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: