Hvor sidder sygdommen? En god tommelfingerregel siger, at sidder symptomerne over halsen, må du træne. Sidder de i halsen eller syd for den, bør du derimod springe træningen over.

Er det o.k. at træne når jeg er sløj?

Kan jeg løbe en forkølelse væk, eller er det dumt at træne, når man er syg?

22. januar 2014 af Jannik Petersen

Hverken eller. Selvom motion både styrker helbredet og immunforsvaret, kan en tur i træningstøjet ikke bruges som decideret medicin, der får forkølelse, ondt i halsen eller influenza til at gå hurtigere væk.

Men det er ikke forbudt at træne, når man er syg. Især her i vintersæsonen kan du nemt komme til at aflyse en masse god træning, hvis du dropper din motion ved de mindste tegn på sygdom.

Løber næsen, eller har du lidt ondt i hovedet, kan du roligt træne. Men nøjes med cirka en halv time – hård træning i mere end en time ad gangen svækker kortvarigt dit immunforsvar, og det har du ikke brug for, når virussen helst skal nedkæmpes i en fart.

Viser sygdom sig derimod som ondt i halsen, hoste, slim ved lungerne og andre symptomer, der rammer dig fra halsen og nedefter, er det bedre at springe træningen over. Vent ikke i flere dage med at træne. Tjek allerede dagen efter, om du føler dig mere frisk. Gør du det, kan du trække i træningstøjet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: