4 trænings-myter, du stadig tror på

Tror du stadig på disse 4 afsindigt hårdnakkede træningsmyter? De kan være skyld i, at du ikke får det optimale ud af din træning!

14. november 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Har du også hørt en masse forskellige ting om træning, og har du svært ved at vurdere, hvad du bør tro på? Vi har samlet 4 af de mest sejlivede træningsmyter!

Myte #1 - Løbebåndet er bedre for knæene

Mange tror til stadighed, at løbebåndet er mere skånsomt for knæene. Men grunden til, at løb kan være hårdt for knæene er, at ledene bliver udsat for et stort pres fra kropsvægten. Da man vejer det samme i fitnesscentret som på landevejene, er de to altså lige hårde for knæene. Det er derimod en god idé at variere sin træning, hvis man vil skåne sine led.

Myte #2 - Afslut med cardio og forbrænd hele dagen

De fleste har hørt, at hvis man afslutter sin træning med cardio, så vil man blive ved med at forbrænde ekstra meget resten af dagen. Teknisk set er det rigtigt - men vi taler i omegen af 20 kalorier på en hel dag - og endda lidt mere efter styrketræning. Læg derfor istedet din cardio der, hvor det passer dig bedst.

Myte #3 - Svømning får dig til at smide kiloene

Svømning er fremragende træning, når det handler om at tone muskler eller få bedre lungekapacitet. Men da vandet bærer det meste af din vægt, når du svømmer, så vil et vægttab være svært at opnå udelukkende med svømning.

Myte #4 - Hvis du ikke sveder, så virker det ikke

Sved er ikke nødvendigvis en indikator for, om du får noget ud af din træning. Når vi sveder, er det kroppens måde at nedkøle sig selv. Du kan eksempelvis opnå gode resultater med lange gåture eller let vægttræning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Gør du noget ekstra for at være fit til stranden?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: