Crosstrainer Crosstraineren kan bedst forklares som en kombination af løbebåndet, motionscyklen og stepmaskinen.

Crosstraineren giver sved på panden

Crosstraineren er oplagt til dig, der vil have maks udbytte af din træning. Selvom crosstraineren er et skånsomt valg, så er den faktisk alligevel en af de mest effektive maskiner…

28. oktober 2016 af Kasper Danborg

Hvad er en crosstrainer?

Crosstraineren er et populært valg, der bedst kan beskrives som en kombination af løbebåndet, motionscyklen og stepmaskinen. Den er skånsom ligesom motionscyklen, fordi du undgår stød op igennem benene, men du bærer din egen kropsvægt, ligesom når du løber.

Hvad egner en crosstrainer sig til?

Crosstraineren giver sved på panden, og du kan virkelig brænde kalorier af. Du aktiverer hele kroppen, hvis du bruger de bevægelige håndtag på crosstraineren frem for et fast greb. Crosstraineren kan anvendes af alle, men er særlig god til dem, som døjer med smerter ved løb. Bevægelsesmønsteret lægger sig så tæt op ad løb, at du kan overføre træningen på crosstraineren direkte til løbeskoene.

Hvor let er crosstraineren at bruge?

Det er meget let at lære at bruge crosstraineren, men der kan godt gå et par gange, før bevægelsen føles helt naturlig. Især den høje kadence kræver en smule tilvænning.

Er der risiko for skader ved en crosstrainer?

Skadesrisikoen er meget lille ved træning på en crosstrainer. Der er ingen landing involveret i bevægelsen, så du undgår de stød op gennem benene, du får under løb. Nogle får ‘sovende fødder’ af crosstraineren, men det varer kun få minutter, efter at man stopper.

Hvad er ulemperne ved en crosstrainer?

Når du løber, sker der en positiv påvirkning af knogledensiteten, så dine knogler bliver mere massive. Det får du ikke i crosstraineren, for her har du fødderne på fodpladen hele tiden, og derfor kommer der ikke lige så meget tryk på knoglerne. Desuden kan koordinationen være besværlig ved høj hastighed. I stedet bør belastningen øges.

Samlet vurdering af crosstraineren

  • Konditition ved træning på en crosstrainer: 5/6
  • Forbrænding ved træning på en crosstrainer: 5/6
  • Sundhed ved træning på en crosstrainer: 4/6

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: