Grib rebet

Ny træningsdille går ud på at sætte tunge tove i svingninger og dermed effektivt øge styrken og forbedre konditionen.

19. september 2011

Funktionel træning hitter, og én af de mere spøjse trends, som det har ført med sig, er den såkaldte rope training, der stormer frem i popularitet. Idéen i rope training er, at du arbejder med ca. 15 meter lange og 3-5 cm tykke reb, som du holder i enden og så sætter i svingninger. Tovet er fæstet i den anden ende, fx til en pæl. Rebtræningen bruges også allerede flittigt i mange crossfitcentre herhjemme.

Det lyder måske ikke voldsomt effektivt – eller spændende for den sags skyld_– men faktum er, at du med de tunge reb nemt kan skabe et sveddrivende træningspas med hårde intervaller, der både stimulerer konditionen og muskelstyrken. Især armene, skuldrene og den vigtige kropskerne udfordres, når du kæmper for at holde gang i rebets bølger.

Du kan med fordel starte med intervaller af 10-20 sekunders varighed og så gradvist bygge op til intervaller på et par minutter. Du kan købe specielle reb til formålet, men et almindeligt kraftigt reb på 15 meters længde fra det lokale byggemarked er faktisk alt, hvad du behøver.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: