Romaskine træning
Romaskine træning

Romaskinen er en effektiv kadio-maskine, der træner allerflest muskler i hele fitnesscenteret.

© Colourbox

Romaskinen træner flest muskler

Bruger du en romaskine? Hvis ikke, så kom igang! Romaskinen er nemlig en af de mest effektive kardiomaskiner i fitnesscenteret, da stort set alle kroppens muskler kommer i brug.

24. oktober 2016 af Kasper Danborg

Hvad er en romaskine?

Roning er fremragende helkropstræning. Ben, baller, kropskerne, ryg og arme bliver alle udfordret, mens din kondition skyder i vejret. 

I en romaskine kan du træne både muskler og kondition, næsten som hvis du sad på vandet – bortset fra, at du ikke bliver udfordret på balancen.

Udover at være rigtig effektiv styrke- og konditionstræning, er træning i en romaskine også skånsomt for kroppen - hvis du vel at mærke har styr på teknikken. Har du ikke det, risikerer du at få overbelastningsskader og din træning bliver mindre effektiv.


Hvad egner en romaskine sig til?

Romaskinen er særlig god til intervaller, da hastigheden på et sekund kan sættes op eller ned. Hvor tung din træning skal være, indstilles ved at ændre på den såkaldte dragfaktor.

På de fleste romaskiner gøres det med et håndtag på siden af svinghjulet. Det kan godt forvirre lidt, og mange sætter en alt for høj belastning på romaskinen, hvilket går ud over konditionsudbyttet.


Hvor let er en romaskine at bruge?

Teknikken på romaskinen kan drille lidt, og det er vigtigt at få den på plads fra starten, hvis du vil have mest ud af din træning.

En typisk begynderfejl er, at man bruger armene for meget og benene for lidt. Så få en instruktør til at hjælpe dig godt i gang med romaskinen.

Se her, hvordan du indstiller maskinen. Se også video med, hvordan du får den bedste ro-teknik.


Er der risiko for skader ved en romaskine?

Der er stort set ingen skadesrisiko, når du træner i romaskine. Roning er en skånsom træningsform, hvor belastningen er fordelt på hele kroppen.

Har du i forvejen udfordringer i ryg eller knæ, er det dog en god idé at tage en instruktør med på råd, før du går i gang med at træne i romaksine.


Hvad er ulemperne ved en romaskine?

Teknikken ved en romaskine er sværere end ved mange af de andre maskiner, og har man ikke tjek på de grundlæggende færdigheder, risikerer træningen at blive ineffektiv. Desuden er roning ikke en vægtbærende aktivitet, og der er derfor næsten ingen stimulering af knoglerne. Endelig kan maskinen være ukomfortabel for meget overvægtige personer.

Samlet vurdering af romaskine

  • Kondition ved træning i romaskine: 6/6
  • Forbrænding ved træning i romaskine: 6/6
  • Sundhed ved træning i romaskine: 5/6

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: