Sjippeteknik - Trin for trin

Det kan være svært at finde den lette og elegante sjipperytme i starten, men her er en række fif og anvisninger, der hurtigt giver dig en bedre teknik.

16. november 2010 af Camilla De Thiersant

Bliv fortrolig med tovet og den helt basale hoppeteknik, før du kaster dig ud i de sværere hop og i egentlig sjippetræning. Læg ud med at øve dig på at kunne sjippe uafbrudt i få sekunder uden at snuble i tovet. Hop fx i 15 sekunder, og tag så en kort pause, hvor du genvinder koncentrationen. Når du mestrer 15 sekunder, øger du målet til 30 sek., 60 sek. osv., indtil din teknik er god nok til, at du ubesværet kan holde tovet kørende i 2-3 minutter. Først herefter bør du gå videre til sværere hop og længere træningsprogrammer.

Land blødt

Har du mulighed for at sjippe på et blødere underlag end asfalt og beton, så gør det endelig af hensyn til dine led. Græsplænen, sandkassen, stranden, trægulvet i stuen – alt er bedre end et stenhårdt underlag.

Tramp ikke

Land så let og lydløst som muligt. Tænk på at føle dig som en velsmurt springfjeder. Derved skåner du dine led og lader i stedet dine muskler gribe mere af kropsvægtens nedslag.

Rank holdning

Sjip med rank holdning. Hold hovedet lige over kroppen, og kig fremad. Undgå at hive hovedet fremad, og lad være at se ned på dine fødder hele tiden – du risikerer at overstrække dine nakkemuskler.

Bøj let i knæene

Når du hopper, skal du holde knæene let bøjede og fjedrende. Land på forfoden, og rul mod hælen (modsat løb), og sørg for at få hælen i underlaget hver gang.

Sving med armene

Brug armene og ikke håndleddene til at svinge tovet rundt. Slap af i skuldrene, hold albuerne let bøjede, og lav små cirkelbevægelser.

Tip Hopper du for tidligt eller for sent og rammes derfor af tovet, så prøv at lytte efter, at tovet rammer gulvet; den lyd er dit signal til at hoppe.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: