Praktiske tip Undgå de helt små greb i begyndelsen, og koncentrér dig i stedet om de større, så du stille og roligt udvikler dine klatrefærdigheder. Klatrer du for meget med de helt små greb, øger du også risikoen for overbelastningsskader – især i begyndelsen. © Colourbox

Sportsklatring

Du skal via alskens små, varierede greb bestige klatrevægge. Du udfordrer dig selv både fysisk og mentalt og får bedre balance, teknik og styrke, mens du også træner din evne til at koncentrere dig i situationer, hvor du er under pres. ErstatterSportsklatring på en væg er et godt alternativ til de fleste gængse træningsformer, fordi du bruger helt andre muskelgrupper end i fx løb og cykling. Holder du allerede af at klatre udendørs, er indendørsvarianten selvfølgelig oplagt.

14. oktober 2010

Du skal via alskens små, varierede greb bestige klatrevægge. Du udfordrer dig selv både fysisk og mentalt og får bedre balance, teknik og styrke, mens du også træner din evne til at koncentrere dig i situationer, hvor du er under pres.

Erstatter

Sportsklatring på en væg er et godt alternativ til de fleste gængse træningsformer, fordi du bruger helt andre muskelgrupper end i fx løb og cykling. Holder du allerede af at klatre udendørs, er indendørsvarianten selvfølgelig oplagt.

Men er fx løb din foretrukne disciplin, så åbner sportsklatring helt nye muligheder og udvikler nogle ganske andre kompetencer som fx smidighed, balance og koordination. Det er absolut dyder, du kan udnytte, når foråret kommer, og du igen suser ud på løberuterne.

Kondi og udholdenhed

Når du dyrker sportsklatring, får du på ingen måde din puls i vejret i forhold til fx en løbetur, så du skal ikke vælge sportsklatring, hvis du søger målrettet konditionstræning.

Styrke og smidighed

Sportsklatring vil helt givet byde på værdifuld styrketræning af flere elementer på din krop. Centralt er det din kropsstamme (ryg, mave og lænd), som er på hårdt arbejde, når du hænger på væggen og skal overføre al din kraft til det næste lille trin.

Dine fødder og ben bliver også belastet, da de spiller en stor rolle, når du tilstræber at træde dig op ved hjælp af benmusklerne i stedet for at hive dig op.

Dine underarme får også styrke, fordi du bruger mange kræfter på at holde fast i de små greb.

Du kæmper hele tiden mod tyngdekraften, og i bestræbelserne på ikke at falde ned skærper du i udpræget grad din balance, din koordination og dine tekniske færdigheder.

Mentalfaktor

Du vil, de første gange du prøver den høje klatrevæg, opleve en følelse af, at du hænger højt oppe på bjergsiden og skal ‘overleve’. Kombineret med den nye udfordring opleves det som et mindre adrenalinkick.

Når du vænner dig til det, vil denne følelse blive afløst af en skærpet koncentration, hvor du motiveres af evnen til at bevare roen og disponere kræfterne, når musklerne begynder at syre, og kræfterne begynder at slippe op.

Tilgængelighed

Du skal finde lokale klubber eller centre, der byder på klatrevægge. Her kan du typisk få undervisning og lære om det nødvendige udstyr samt ikke mindst sikkerhedskravene til sporten. De fleste steder vil du også kunne låne udstyr i begyndelsen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: