Kvinde og mand styrketræner
© iStock

Styrketræning: Takt og tone i fitnesscenteret

Vær helt med på de uskrevne regler om, hvordan man begår sig i fitnesscenteret, så træningsoplevelsen bliver lidt bedre for alle!

9. januar 2017 af Brian Henneberg

1. Tag et håndklæde med ind i træningsområdet.

Ingen gider bade i andres sved, så læg altid et håndklæde på den træningsbænk, du bruger. Et håndklæde på en bænk eller på en maskine har desuden den funktion, at det betyder ‘optaget!’. Går du fra en bænk uden at have efterladt et håndklæde på den, betyder det, ‘jeg er færdig – værsgo at tage bænken’.

2. Lad være med at ‘reservere’ udstyret.

Du kender sikkert de turister, der starter dagen med at lægge seks håndklæder på solsengene på Mallorca, så de er reserverede og klar til, når ejermanden skal bade om 5 ½ time. Lad være med at være sådan en type i centeret. Ham kan ingen lide. Har du brug for at optage en eller to maskiner i længere tid ad gangen, så lær princippet ‘køre imellem’, som du kan finde en forklaring på i vores ordbog nederst på siden.

3. Ryd op efter dig selv.

Der er ikke noget mere irriterende end dem, der ikke lægger udstyret på plads. Alle har travlt, og ingen gider vandre rundt for at lede efter det håndtag, der plejer at ligge i kassen, men som nu er forsvundet, fordi nybegynder-Ole er et rodehoved.

4. Vask dit træningstøj – bare en gang imellem.

Det er fint nok at være hardcore og lugte lidt af mand (for det her virker især til at være en mandeting), men det er nok mest de andre hardcore mænd, der synes, det er fedt med en ram odør – 90 procent af dine medtrænende vil utvivlsomt foretrække, at du ikke lugter af minkfarm.

5. Hjælp uden at røre.

Hvis du bliver bedt om at være spotter (hjælper) for en anden, fx under et tungt bænkpresforsøg, så er hovedreglen, at du hjælper så lidt som muligt. Hold hænderne tæt på stangen, men lad være med at røre ved den, medmindre du kan se, det er ved at gå galt.

6. Cirkeltræning skal times.

Hvis dit program involverer noget cirkeltræning, hvor du skal gå hurtigt fra den ene maskine til den anden, så lad være med at lægge din træning i myldretiden kl. 16.30, hvor centeret er propfyldt med mennesker.

7. Træn, når du træner.

Det lyder måske banalt, men det involverer fx, at du lader være med at sidde og tjekke din telefon i dine hvilepauser. Det kan virke vanvittig provokerende på andre, at du optager udstyr, som de måske går og venter på, blot for at sidde stille og tjekke Facebook.

8. Optag ikke udstyr unødvendigt.

Det er en af de vigtigste uskrevne regler i fitnessverdenen. Et eksempel kan være, at du laver dødløft lige foran squatstativet, så ingen kan komme til at bruge det. Eller at du kører håndvægtsøvelser inde i kabeltårnet, fordi der lige var god plads, da du gik i gang. Lad være med det – det skaber kun unødig irritation hos dine medtrænende.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: