Forskerne: Derfor bliver vi skadede

45 pct. af alle nye løbere bliver skadede i det første år af løbekarrieren. Og overraskende nok er det især de løbere med det mest afslappede forhold til træningen, det går ud over. Ny dansk forskning afdækker, hvorfor vi bliver skadede.

15. juli 2013

Ømme skinneben. Smerter i knæet. Fibersprængninger i lår og lægge. Livet som løber kan være smertefuldt. For 45 pct. af de nye løbere bliver skadede i løbet af det første år i løbeskoene, viser en ny dansk undersøgelse af 930 løbere, som er fulgt i et år.

Og overraskende nok er det især løberne med den mest afslappede tilgang til træningen, der har den største skadesrisiko, mens de løbere, der træner systematisk og målrettet, er mindre udsatte. – Vi tror, det skyldes, at de mindre målrettede løbere træner mindre kontinuerligt. De falder lidt ud af træningen, og så giver de den pludselig gas i en periode. Og det giver altså skader, forklarer Rasmus Østergaard Nielsen, ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet og en af folkene bag undersøgelsen.

Ud over tilgangen til træningen har forskerne fundet, at også BMI (body mass index) har betydning for skadesrisikoen. Det hænger sammen med, at en højere kropsvægt giver en større belastning på benene og dermed større skadesrisiko. En sidste vigtig faktor er alder. Når vi runder 45 år, stiger risikoen for skader. Det skyldes, at en ældre krop restituerer langsommere samt har oplevet flere skader, fx fra anden sport.

Hvilke typer skader du risikerer at løbe ind i, afhænger i høj grad også af, om du primært løber hurtigt eller langt.

Skader ved høj fart

  • Irriteret og betændt akillessene

  • Fiberskader i baglår

  • Skader i hoftebøjer

  • Skader i læg

Skader ved lange distancer

  • Løberknæ

  • Springerknæ

  • Knæskalssmerter

  • Generelle smerter på forsiden af knæet

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: