Gør opvarmning en forskel?

Er det videnskabeligt bevist, at opvarmning før træning hjælper noget? Eller spilder man i virkeligheden sin tid?

Ja, adskillige videnskabelige undersøgelser har vist, at opvarmning forebygger skader og gør dig i stand til at træne bedre og levere en bedre præstation under en konkurrence. Fx viste ‘Sport uden skader’ – en stor dansk undersøgelse fra starten af 1990’erne – at opvarmning og andre skadesforebyggende tiltag reducerer antallet af skader med 25 procent. Over 5.000 fodbold-, håndbold- og badmintonspillere deltog i undersøgelsen.

Opvarmning virker, fordi den ikke kun hæver din kropstemperatur, men også øger aktiviteten i cellerne og forbedrer nervernes evne til hurtigt at sende signaler videre til musklerne. Opvarmning giver også nervesystemet et lynkursus i den type bevægelser, som du skal i gang med at udføre lige bagefter, så din koordination forbedres. Dit kredsløb geares op, og blodkarrene udvides, så musklerne hurtigt kan få tilført ilt. Leddene bliver smurt, og ledvæsken mere tyndtflydende. Tilsammen gør alle forandringerne dig i stand til at yde optimalt.

Optimal opvarmning

  • Brug mindst 10 minutter på at varme op.

  • Øg gradvis pulsen i løbet af de første 5-10 minutter.

  • I anden halvdel af opvarmningen skal du lave bevægelser, der ligner den sport, som du skal til at dyrke.

  • Opvarmning skal give sved på panden, men ikke gøre dig træt i musklerne.

  • Stræk eventuelt ud til sidst.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: