Mand slapper af, ligger på maven, close up på ansigt
© Colourbox

Hvile er vigtigere end træning

Det er ikke træningen, men pausen efter, der gør dig stærk. Hvile og restitution er en ekstremt vigtig ingrediens i opskriften på den gode form. Se de 8 ingredienser i kvalitetshvile her.

19. september 2012

Ligesom du skal have kvalitet i din træning, skal du også tilstræbe maksimal kvalitet i hvilen. Herved giver du kroppen optimale vilkår for at sunde sig.

Her giver vi dig to af de afgørende elementer. Du kan logge ind for at se resten.

1. Restitutionstræning

Du behøver ikke at holde dig i total ro flere dage efter et hårdt træningspas. Tværtimod kan let træning mellem de hårde udfordringer ligefrem gavne restitutionen, fordi det sætter gang i blodcirkulationen, der fører næring til cellerne og fjerner affaldsstoffer. Sørg blot for at holde intensiteten nede, for træningen mellem de udfordrende træningspas skal føles opbyggende, både undervejs og bagefter. Bliver du det mindste slidt, har du trænet for hårdt.

2. Intelligente fedtstoffer

Forsøg viser, at de 2 n-3-fedtsyrer EPA og DHA i kroppen bliver bygget ind i cellemembranerne, hvor de kan dæmpe betændelse i de overbelastede muskler, led og sener. Fed fisk som makrel, sild og laks er fortrinlige kilder til n-3, men også valnødder, hørfrø og rapsolie er gode kilder. Får du omkring 75 gram fed fisk om dagen, er du dækket godt ind. Kig også på indtaget af n-6-fedtsyrer, der virker stik modsat n-3-fedtsyrerne og kan øge betændelsesgraden. Især planteolier som majs-, vindruekerne-, solsikke- og tidselolie indeholder meget n-6. Så tjek lige en ekstra gang, hvad der er i dagligvarernes fedtkilder, og vælg fx mayonnaise og remoulade baseret på rapsolie.

Vil du læse de 6 andre råd skal du logge dig ind eller oprette en gratis profil.

Se alle råd

Vil du læse de 6 andre råd skal du logge dig ind eller oprette en gratis profil.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: