Er du fit nok til HIIT-træning?

Den populære, højintensive træning kan faktisk være usund for denne gruppe af motionister.

29. marts 2016 af Jesper U. Larsen

HIIT er en af tidens hotteste træningstrends, og der er masser af beviser på, at de korte, benhårde intervaller kan gøre underværker for vores form og sundhed. Men hvis du er utrænet, så kan HIIT-træning gøre mere skade end gavn, lyder advarslen nu fra et internationalt forskerhold.

Forskerne står bag et studie, hvor 12 svenske mænd blev sat til at dyrke HIIT-træning i 2 uger. Mændene var raske, men beskrev sig selv som utrænede eller kun moderat fysisk aktive. Deres træning bestod af gentagne 30 sekunders højintensive sprintintervaller på cykel og armcykel.

Frie radikaler får frit spil

Efter HIIT-træningen analyserede forskerne muskelvævsprøver fra deltagerne. Her kunne de måle, at mitokondrierne, der også kaldes cellernes kraftværker, kun fungerede på halv kraft hos deltagerne efter den hårde træning. Det betyder bl.a., at kroppens celler er dårligere til at forsvare sig mod skader fra de såkaldt frie radikaler.

Det er et problem, fordi frie radikaler kan beskadige cellerne og bl.a. sættes i forbindelse med en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, kræft og for tidlig aldring.

Væn kroppen til hård træning

Forskerne bag det nye studie understreger, at begyndere ikke bør kaste sig over brutale HIIT-intervaller med det samme, men langsomt vænne kroppen til at træne med hårdere intensitet.

– Hvis du er ny i fitnesscentret, kan det måske øge din præstationsevne at deltage i højintensiv sprinttræning, men det vil muligvis ikke være sundt for dig, siger forskningsleder Robert Boushel fra University of British Columbia.

Hvad er HIIT?

HIIT står for high intensity interval training. Det dækker over monsterhårde intervaller, hvor du giver den fuld skrue i få sekunder, afbrudt af kortere eller længere pauser.

Source #The FASEB Journal.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: