Fartleg

Træningsformen appellerer til dit indre legebarn, da der ikke er regler for intervallængde og pauser. På din løbetur udser du dig et mål i horisonten, fx et lyskryds eller en bakketop, og løber i højt tempo frem mod det. Herefter jogger du, indtil du udser dig dit næste mål. Du styrer selv tempo og længde på intervallerne. Det gør fartleg til en sjov og uforpligtende træningsform. Vil du holde snor i træningen, kan du på forhånd beslutte, hvor længe du sammenlagt vil løbe i højt tempo. En træningsmakker gør fartleg endnu sjovere, da I kan skiftes til at bestemme tempo og mål.

Træningsformen appellerer til dit indre legebarn, da der ikke er regler for intervallængde og pauser. På din løbetur udser du dig et mål i horisonten, fx et lyskryds eller en bakketop, og løber i højt tempo frem mod det. Herefter jogger du, indtil du udser dig dit næste mål.

Du styrer selv tempo og længde på intervallerne. Det gør fartleg til en sjov og uforpligtende træningsform. Vil du holde snor i træningen, kan du på forhånd beslutte, hvor længe du sammenlagt vil løbe i højt tempo. En træningsmakker gør fartleg endnu sjovere, da I kan skiftes til at bestemme tempo og mål.

Så meget bør du træne Begynder: I alt 15 min. tempoløb fordelt på det antal temposkift, du er i humør til. Øvet: I alt 18 min. tempoløb fordelt på det antal temposkift, du er i humør til. Ekspert: I alt 21 min. tempoløb fordelt på det antal temposkift, du er i humør til.

Tempo Sæt tempoet i forhold til dit formål med træningen. Går du efter en hurtig 5-km-tid, bør du løbe mange ryk med højt tempo. Variér farten og længden, så du både løber kortere ryk i tæt på sprinttempo og længere ryk i 5-km-tempo. Træner du til halv- eller helmaraton, bør du løbe færre, men længere ryk i halvmaratontempo og en kende hurtigere. Variér også pausen mellem rykkene.

Pulszone Hårdheden kan øges afhængigt af dit humør og dit formål med træningen.

Formål Fartleg er en let måde at fordøje den intensive træning på og giver dig mulighed for at lave afvekslende træning, hvor både din udholdenhed og kondition styrkes. På den måde kan fartlegen give et motivationsboost mellem de strukturerede intervalpas. Den legende form gør også, at du let kan variere intensiteten i forhold til dit humør.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: