Forskere advarer mod HIIT

Den populære, højintensive træning kan være usund for utrænede personer.

14. juni 2016

HIIT er genial træning, hvis du er i god form – men er du utrænet, kan det gøre mere skade end gavn, siger forskere. De satte 12 raske, men utrænede svenske mænd til at dyrke HIIT-træning i 2 uger. Deres træning bestod af gentagne 30 sekunders højintensive sprintintervaller på cykel og armcykel.

Efter træningen analyserede forskerne muskelvævsprøver fra deltagerne. Her kunne de måle, at mitokondrierne, der også kaldes cellernes kraftværker, kun fungerede på halv kraft hos deltagerne efter den hårde træning.

Det betyder bl.a., at kroppens celler er dårligere til at forsvare sig mod skader fra de såkaldt frie radikaler. De kan beskadige cellerne og sættes bl.a. i forbindelse med en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, kræft og for tidlig aldring.

3 grunde til at HIIT ikke er for nybegyndere:

  • Skader: Du presser muskler og sener til det yderste, og hvis kroppen ikke er klar til det, så er skadesrisikoen høj.
  • Motivation: Det er mentalt hårdt at presse sig selv helt op i det røde felt. For en begynder kan det være for skrap kost.
  • Sundhed: Det nye studie tyder på, at kroppens forsvar mod frie radikaler svækkes, når begyndere dyrker HIIT.

Source #The FASEB Journal

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: