Forskere advarer mod HIIT

Forskere advarer mod HIIT

Den populære, højintensive træning kan være usund for utrænede personer.

  • 28-06-2016
  • Aktiv Træning nr. 7, 2016

HIIT er genial træning, hvis du er i god form – men er du utrænet, kan det gøre mere skade end gavn, siger forskere. De satte 12 raske, men utrænede svenske mænd til at dyrke HIIT-træning i 2 uger. Deres træning bestod af gentagne 30 sekunders højintensive sprintintervaller på cykel og armcykel.

Efter træningen analyserede forskerne muskelvævsprøver fra deltagerne. Her kunne de måle, at mitokondrierne, der også kaldes cellernes kraftværker, kun fungerede på halv kraft hos deltagerne efter den hårde træning.

Det betyder bl.a., at kroppens celler er dårligere til at forsvare sig mod skader fra de såkaldt frie radikaler. De kan beskadige cellerne og sættes bl.a. i forbindelse med en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, kræft og for tidlig aldring.

3 grunde til at HIIT ikke er for nybegyndere:

  • Skader: Du presser muskler og sener til det yderste, og hvis kroppen ikke er klar til det, så er skadesrisikoen høj.
  • Motivation: Det er mentalt hårdt at presse sig selv helt op i det røde felt. For en begynder kan det være for skrap kost.
  • Sundhed: Det nye studie tyder på, at kroppens forsvar mod frie radikaler svækkes, når begyndere dyrker HIIT.

News source: The FASEB Journal

Mere om samme emne

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
HIIT-træning er mere effektivt end løb

HIIT-træning er mere effektivt end løb

Intervaltræning |

Hvis det kniber med at finde tid til ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>HIIT træningsprogram

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeHIIT træningsprogram

Intervaltræning |

HIIT er en genial vej til bedre ...

Læs mere
I topform på en halv time

I topform på en halv time

Intervaltræning |

Høj intensiv interval træning - HIIT- ...

Læs mere
Løb - interval-træningsprogram

Løb - interval-træningsprogram

Løbeprogram |

Løb stærkere på din favoritdistance

Læs mere
Beregn dine intervaltider

Beregn dine intervaltider

Intervaltræning |

Regn ud, hvor hurtigt du skal løbe ...

Beregn din intervaller
Nyeste
HIIT-træning er mere effektivt end løb

HIIT-træning er mere effektivt end løb

Intervaltræning |

Hvis det kniber med at finde tid til ...

Læs mere
Forskere advarer mod HIIT

Forskere advarer mod HIIT

Intervaltræning |

Den populære, høj-intensive træning er ...

Læs mere
30 minutter til storform

30 minutter til storform

Intervaltræning |

Selv de helt korte træningspas kan ...

Læs mere
Er du fit nok til HIIT-træning?

Er du fit nok til HIIT-træning?

Intervaltræning |

Den populære, højintensive træning kan ...

Læs mere
Sådan træner du fedtforbrændingen med intervaller

Sådan træner du fedtforbrændingen med intervaller

Intervaltræning |

Aktiv Træning bringer her det femte af ...

Læs mere
Cookie- og privatlivspolitik