© Colourbox

Kan jeg lære at presse mig selv hårdere?

Jeg vil gerne løbe intervaltræning, men er alt for god ved mig selv, når det begynder at gøre lidt ondt. Hvordan kan jeg træne mere intensivt – eller lære at bide tænderne sammen?

Det er super, at du er bevidst om, at manglen på gode intervaller både snyder din sundhed og din form for en masse gevinster. Heldigvis findes der nogle gode fif til at snyde den indre ‘pivskid’:

1. Flyt intervaltræning ud i naturen

Løb fx fartleg, hvor du lader det store træ, bænken ved søen og bakketoppen være dine fikspunkter, som skal nås i aggressive temporyk.

2. Træn sammen med andre. Det flytter fokus fra anstrengelserne ved

intervaltræning

. I stedet vil du være mere fokuseret på at følge med eller vinde næste spurt. Er der stor forskel på jeres form, giver I hinanden et passende forspring.

3. Tilmeld dig et løb. Når du har en konkret distance og en dato, hvor formen skal toppe, er det nemmere at presse citronen under din intervaltræning.

Golfhandicap-princippet

Er din løbemakker hurtigere end dig? Så aftal, at I løber to minutter ud ad lige landevej.

Herefter vender I om og løber tilbage til start. Den hurtigste løber nåede at løbe længst og skal nu forsøge at indhente den langsommere, før I når i mål.

I får begge sjove og intensive intervaller.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: