Pyramideintervaller

Pyramideintervallerne er en hyppigt benyttet opbygning af et intervalpas. Længden af intervallerne er pyramideformet, så distancen stiger indtil et vist punkt, hvorefter den falder igen. Fx 400 m, 800 m, 1.200 m, 800 m, 400 m. Pyramideintervallerne kan også opbygges tidsmæssigt, så du fx løber 1 min., 2 min., 3 min., 2 min., 1 min. Det gør træningen mere overskuelig, at den halvvejs bliver kortere. Husk at gemme kræfter til de sidste ture. Så meget bør du træneBegynder: 1 min., 2 min., 4 min., 2 min., 1 min. med 2 min. pause mellem.

Pyramideintervallerne er en hyppigt benyttet opbygning af et intervalpas. Længden af intervallerne er pyramideformet, så distancen stiger indtil et vist punkt, hvorefter den falder igen. Fx 400 m, 800 m, 1.200 m, 800 m, 400 m. Pyramideintervallerne kan også opbygges tidsmæssigt, så du fx løber 1 min., 2 min., 3 min., 2 min., 1 min. Det gør træningen mere overskuelig, at den halvvejs bliver kortere. Husk at gemme kræfter til de sidste ture.

Så meget bør du træne Begynder: 1 min., 2 min., 4 min., 2 min., 1 min. med 2 min. pause mellem. Øvet: 1 min., 2 min., 4 min., 8 min., 4 min., 2 min., 1 min. med 2 min. pause mellem. Ekspert: 2 min., 4 min., 6 min., 8 min., 6 min., 4 min., 2 min. med 2 min. pause mellem hvert interval.

Tempo Tempoet vil ligesom intervallængden være pyramideformet. På de korte intervaller i starten og slutningen vil du løbe hurtigst, mens tempoet på det midterste og længste interval, pyramidetoppen, vil være langsomst. Pas på med ikke at brænde alt krudtet af på vej mod pyramidetoppen – tempoet skal være nogenlunde ens på begge sider af pyramiden. Det gør dog ikke noget, hvis du løber de sidste hurtigst.

Pulszone Løb med en pulsbelastning omkring 85-95 pct. af din maks.-puls.

Formål Pyramideintervallerne træner både din udholdenhed og din kondition. Det gør dem til en effektiv træningsmetode for løbere, der løber mellemlangt og langt. Opbygningen booster din ydeevne og gør det lettere mentalt at komme igennem de sidste intervaller, der virkelig er hårde og presser kroppen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: