Tempotur

Tempoturen er en genial måde at vedligeholde udholdenheden på uden at skulle ud på lange, opslidende ture i vintermørket. Når du speeder tempoet op, kan du nøjes med færre kilometer. Træningen er let at passe ind i hverdagen. Den kræver fx ikke en trafikfri rute, men kan fint løbes på vej hjem fra arbejde, eller når ungerne er afleveret til sport. Tempoturene træner også din evne til at disponere et løb. Så meget bør du træneLængden af tempoturen skal både tilpasses din form og den distance, du normalt træner på.

Tempoturen er en genial måde at vedligeholde udholdenheden på uden at skulle ud på lange, opslidende ture i vintermørket. Når du speeder tempoet op, kan du nøjes med færre kilometer.

Træningen er let at passe ind i hverdagen. Den kræver fx ikke en trafikfri rute, men kan fint løbes på vej hjem fra arbejde, eller når ungerne er afleveret til sport. Tempoturene træner også din evne til at disponere et løb.

Så meget bør du træne Længden af tempoturen skal både tilpasses din form og den distance, du normalt træner på. Er du begynder, så snup en tur i den korte ende af skalaen. Er du øvet, kan du vælge en tur i den lange ende af skalaen. 5-10-km-løberen: 3-7 km. Halvmaratonløberen: 7-10 km. Maratonløberen: 10-15 km.

Tempo Som navnet antyder, handler det om tempoet. Det skal øges, så du rammer en belastning, der ligger tæt på dit maks.-tempo på distancen. Dit åndedræt skal være så belastet, at du ikke kan tale, men du skal stadig have overskud til, at du kan øge tempoet en smule.

Pulszone Pulsen ligger på 80-90 pct. af maks.

Formål Tempoturen styrker din udholdenhed og vedligeholder din kondition. Samtidig vænner du dig både mentalt og fysisk til at holde et højt tempo over længere tid. En uvurderlig evne til forårets motionsløb.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: