Kan pendlerturen blive effektiv?

Jeg cykler jævnligt cirka 15 km til arbejde, men hvordan bliver det rigtig effektiv træning?

Du kan sagtens få god træning ud af pendlerturen, hvis du er fokuseret og ikke bare ruller derudad i et let gear. Hvis du vil høste de træningsmæssige gevinster af cykling, skal gearene i spil, og der skal køres stærkt – både på længere stræk og helt korte intervaller.

Måske skal du finde en ny rute, som er mindre befærdet og dermed mere egnet til egentlig cykeltræning. Eller endnu bedre: Hav flere ruter, så du ikke oplever det samme hver dag.

Sådan forvandler du pendlerturen til effektiv træning!

PENDLERTRÆNING

Sørg for at udfordre dig selv og variere træningen i ugens løb:

  • Spurt. Få cyklen helt op i topfart i 20-30 sekunder på lige strækninger uden for meget trafik. Gå efter 5-10 spurter pr. tur.
  • Leg med gearet. Kør bakkerne i et tungere gear, end du plejer. Eller træd et tungere gear i modvinden.
  • Sæt farten op. Kør tempostykker på 8-12 minutter for fuld gas.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: