Mand sidder på jorden, træt, pause, udmattet, sommer, Østerbro stadion

Mål din kondition

En simpel test kan nemt og hurtigt give dig svar på, hvor god din kondition er.

1. januar 2010

Langt de fleste konditest på markedet er dyre, omfattende og skal udføres af en professionel for at få et brugbart resultat.

Et forskerhold har udviklet en type test, som du kan lave og hurtigt finde svar på, om du er i form.

Denne konditionstest tager kun 10 minutter (udover opvarmningen), og den er ganske gratis, for du har kun brug for 20 meter fortov eller lign. og en hjælper.

Sådan gør du

  • Opmål en bane på 20 meter.
  • Løb frem og tilbage ad banen så hurtigt, du kan. Du skal røre jorden med hånden i hver ende af banen.
  • Løb 20 intervaller á 15 sekunders varighed – hold 15 sekunders pause mellem hvert interval.
  • Testen varer i alt 10 min, inklusiv de 15 sekunders pauser mellem hvert interval.
  • Lad din hjælper give dig signal til, hvornår du henholdsvis skal løbe og holde pause.
  • Lad også din hjælper måle op hvor langt, du har løbet på de 10 minutter.
  • Indtast dit resultat i beregneren herunder.
  • I skemaet under beregneren kan du se hvor god din form er.
Kondital mænd
Lavt Under middel Middel Godt Meget godt
20-29 år Under 39 39-43 44-51 52-56 57 eller mere
30-39 år Under 35 35-39 40-47 48-51 52 eller mere
40-49 år Under 31 31-35 36-43 44-47 48 eller mere
50-59 år Under 25 26-31 32-39 40-43 44 eller mere
60-69 år Under 21 22-26 27-35 36-39 40 eller mere
70- år Under 19 20-24 25-32 33-37 38 eller mere
Kilde: Journal of Sports Medicine and Physical Fitness

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: