Cooper test - tjek din kondition
Cooper test

Få konditionstests er lige så gode som Cooper-testen. Tag den her og få dit kondital!

Cooper-test: Test din kondition her

Cooper-testen er en rigtig god test af din kondition. Det eneste, du skal gøre, er at løbe så langt som muligt på 12 minutter og herefter opmåle distancen.

Hvad er en Cooper-test?

Cooper-testen er en klassiker inden for konditionstests.

Cooper-testen går i al sin enkelhed ud på at løbe så langt, som du overhovedet kan på 12 minutter. 

Det gode ved Cooper-testen er, at den tilbagelagte distance er ret uafhængig af din alder, dit køn og din vægt. Netop derfor giver Cooper-testen et rigtig godt mål for din kondition.


Hvor skal man løbe en Cooper-test?

Det optimale sted at løbe cooper-testen er på et atletikstadion. Har du ikke lige sådan et i baghaven, kan du sagtens løbe cooper-testen på en almindelig flad landevej. 

Efterfølgende måler du den tilbagelagte distance - fx ved hjælp af ruteplanneren her på aktivtræning.dk.


Sådan laver du en Cooper-test

  1. Varm grundigt op med 5-10 minutters let løb efterfulgt af udstrækning.
  2. Løb i 12 minutter, så langt du overhovedet kan.
  3. Opmål den tilbagelagte distance, tast den ind herunder og tryk "Vis resultat". 
  4. Når du har gjort det, får du med det samme dit kondital. I skemaet nedenfor kan du se, hvordan det står til med din kondition.

Cooper-test - skema med kondital

Ved at aflæse dit kondital i skemaet herunder (mand/kvinde) kan du se, hvor god din kondition er.

Konditalskema
Konditalskema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: