© iStock

4 tips til at træde hurtigere i pedalerne

Mestrer du det ‘runde tråd’ på racercyklen, udnytter du både dine kræfter bedre, kører stærkere og forebygger overbelastede muskler. Se her, hvordan du med den rette teknik træder dig til et ekstra gear ude på landevejen.

28. september 2017 af Niels C. Thalund & Thure Kjær

Sådan træder du hurtigere i pedalerne

Det kræver målrettet træning at fintune sit tråd, så brug lidt tid på dine træningsture til at arbejde med teknikken. Her er fire nemme øvelser, der hjælper dig til at få fod på det runde tråd.

1. Tænk rundt

Den allervigtigste øvelse foregår faktisk i hjernen. Når du cykler afsted, skal du visualisere dit tråd som en stor urskive set fra siden. Fokusér så på at bruge benene aktivt hele tråddet rundt i stedet for kun at hugge pedalerne ned i den første trykfase. Foden skal henholdsvis trækkes og skubbes omdrejningen rundt – som beskrevet på siden til højre.

2. Kør med ét ben

Klik den ene fod ud af pedalen, og træd rundt med kun ét ben. Prøv at få det samme moment hele vejen rundt. Start med at køre 30 sekunder med kun højre fod. Klik foden i pedalen igen, og kør så 1 minut med begge fødder. Træd derefter 30 sekunder med kun venstre ben. I takt med at du bliver bedre, kan du øge étbens-tiden med 30 sekunder.

3. Spin let og hurtigt

Vælg et let gear, hvor du konstant skal træde hurtigt rundt (100-120 tråd i minuttet). På trods af de mange hidsige omdrejninger skal du undgå at hoppe op og ned i sadlen. I stedet gælder det om, at al kraften overføres til benene. Fokusér på at træde rundt og bevare kraftoverførslen i de 2 døde punkter. Start med 1 minut ad gangen.

4. Træd hårdt og rytmisk

Øvelsen her går ud på at vælge et tungt gear – gerne på en bakke. Sæt dig godt tilbage, og fokusér på ikke at hugge fødderne ned, Træd derimod jævnt og rytmisk hele vejen rundt i tråddet. Sid roligt i sadlen uden huggen i pedalerne og for megen vuggen med kroppen. Det er benene – ikke arme og overkrop – der arbejder.

Derfor skal du træde hurtigere i pedalerne

Et veltrænet teknisk tråd giver dig …

Mere fart

Du bruger flere muskler, så du får mere kraft i pedalerne.

Færre skader

Du spreder muskelbelastningen over hele benet, så du undgår overbelastning af de store, primære muskler samt af knæ og led.

Stærkere ben

Du styrker flere forskellige muskler og sener.

Du sparer kræfter

Du opnår bedre kraftoverførsel til pedalerne og økonomiserer dit kraftforbrug bedre.

Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: