© Colourbox

De 2 bedste bakkepositioner på cyklen

God teknik frigiver kræfter til at træde optimalt i pedalerne.

31. maj 2010 af Stefan Lezuik

Sid rigtigt hele vejen op.

Siddende

Lange bakker, der ikke er alt for stejle, tackles bedst ved at blive siddende. Få en cykelkammerat til at iagttage dig, og find ud af, om du sidder, som rytteren på billedet.

© Klaus Sletting
  • Overkrop: Overkroppen skal være afslappet, så du ikke bruger unødig energi, og din vejrtrækning er ubesværet.

  • Gear: Find et gear, som ikke er for tungt. Du skal kunne køre med 80-100 omdrejninger pr. minut hele vejen op over bakken.

  • Bagdel: Flyt din bagdel langt tilbage på sadlen, så du træder skråt fremad.

  • Hænder: Afslappede og hvilende oppe på den flade del af styret (vinkelret på køreretningen). Træk ikke i styret - det er benene, der skal gøre arbejdet.

Stående

På stejle bakker kan du med fordel veksle mellem siddende og stående stilling, fordi de belaster musklerne forskelligt. Ved at rejse dig op af og til kommer du til at træde med muskler, der stadig er relativt friske.

© Klaus Sletting
  • Overkrop: Vær så afslappet i overkroppen som muligt. Undgå at krumme dig sammen eller presse hagen mod brystet - det hæmmer din vejrtrækning.

  • Gear: Find et relativt tungt gear, men dog ikke tungere, end at du kan køre med 60-80 omdrejninger pr. minut hen over bakken.

  • Hænder: Hold godt fat i bremsegrebene, så du kan trække i styret, når du virkelig lægger kræfter i. Men pas på ikke at hænge ind over styret med overkroppen.

  • Vægten: Dine ben bærer din kropsvægt. Sørg for, at benene er lige over pedalerne, så du kan træde kraftfuldt ned i pedalerne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: