Find din grænse Når du skal op ad lange, seje bakker, gælder det om at køre på grænsen uden at gå over den og syre til.

Den lange seje

Udfordringer: Længden. De lange, seje bakker, der tager 1-10 minutter at forcere, kræver, at du kører med en hård belastning i ret lang tid. Du skal finde et gear, der er så tilpas hårdt, at du ikke syrer til inden toppen, men holder et jævnt, hårdt tempo. Gevinster: Du får en mere udholdende styrke. Samtidig stiller den langvarige, hårde belastning store krav til din iltoptagelse og styrker dermed din kondition.

21. september 2012

Udfordringer: Længden. De lange, seje bakker, der tager 1-10 minutter at forcere, kræver, at du kører med en hård belastning i ret lang tid. Du skal finde et gear, der er så tilpas hårdt, at du ikke syrer til inden toppen, men holder et jævnt, hårdt tempo.

Gevinster: Du får en mere udholdende styrke. Samtidig stiller den langvarige, hårde belastning store krav til din iltoptagelse og styrker dermed din kondition.

Sådan gør du: Start fra bunden i et moderat tempo, der passer netop dig. Det er meget vigtigt, at du ikke brænder ud før toppen. Det tager tid at lære det, men det kommer, i takt med at du kører flere bakker. Sid så vidt muligt ned hele vejen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: