En mand cykler, pendler til arbejde i trafikken, udenfor på asfalt, total
© Andreas Mikkel

Gør pendling-turen til effektiv træning

Selv korte hverdagsture til og fra arbejde på cykel har effekt – også selv om du cykler i dit hverdagstøj og i moderat tempo for ikke at svede. Men vil du klemme den bedst mulige træning ud af din cykelpendling, skal der selvfølgelig mere til.

2. juni 2010 af Birgitte Aabo

Det handler frem for alt om, hvor høj intensitet du ruller af sted med. Det kan forskellige øvelser hjælpe dig med:

Forlæng ruten

Læg ud med at cykle direkte til og fra arbejde. Det er klogt at starte langsomt, og i forvejen har du sikkert travlt fra morgenstunden, så for at afse ekstra tid kan du bidvis lægge 5 minutters cykling mere på programmet.

Fartleg & bakker

Bestem dig for, at du vil sætte farten op mellem hvert andet sæt træer eller lygtepæle i 10 minutter. Kør en rute med stigninger, og indbyg bakker i legen. Har du kun en enkelt bakke at gøre godt med, kan du evt. tage den et par gange. Bakkerne er super træning for benene - især hvis du holder farten oppe eller ligefrem øger den. Fartleg kan hjælpe dig med at variere en velkendt rute, da du kan finde nye punkter at tage afsæt i.

Variér ruterne

Den hurtigste rute er ikke nødvendigvis den bedste, når du cykler. Tjek for alternative ruter - måske kan en mindre omvej sikre dig en grønnere oplevelse, som samtidig er mindre befærdet og mere trafiksikker og dermed mere egnet til egentlig cykeltræning.

Har du flere ruter at vælge imellem, er det også lettere at komme af sted, end hvis du evig og altid træder dig igennem det samme landskab. Med flere og varierede ruter kan du også skrue på distancen og måske indlægge flere eller færre bakker.

Nem og målrettet cykeltræning på turen

? Bakketræning

? Korte sprint

? Fartleg

? Korte sprint

? Intervaltræning

? Tempokørsel

? Pulstræning

? Tungt tråd

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: