Stå ikke op I hvert fald ikke for længe ad gangen. På lange stigninger sparer du kræfter ved at sidde ned. © iStockphoto

Hvordan bliver jeg en god bjergrytter?

Jeg skal snart prøve kræfter med rigtig bjergkørsel. Har I nogle tip?

I Danmark er vi vant til forholdsvis korte bakker, og derfor kan mødet med kilometerlange og stejle bjerge være lidt af et chok.

Du kan dog forberede dig på strabadserne hjemmefra ved at køre på de mest kuperede ruter, du kan finde i dit nærområde. Har du fx én god bakke, som det tager cirka 1 minut for dig at køre op ad, kan du køre den 10-12 gange efter hinanden. Kør godt til opad, og rul roligt ned til foden af bakken igen.

Kan du finde en længere bakke, som det tager dig cirka 3-4 minutter at køre, kan du også snuppe 3-5 ture dér. Bor du et sted helt uden bakker, kan en nødløsning være at bruge modvind til at vænne benene til at køre lange stræk med en vis modstand i pedalerne.

For din bjergdebut er det naturligvis vigtigst, at du er i god form, men derudover får du herunder nogle fif, som du kan få glæde af, når du står ved foden af Alperne.

Læs også vores 10 bedste råd til cykling

6 gode fif til fuldblods bjergkørsel

  • Sid mest ned. Det koster mere energi at stå op. 4-5 minutter stående er maks., når det virkelig går opad.

  • Angrib ikke aggressivt. Bjerget kan ikke besejres i et snuptag, så gear ned, og find et roligt tempo, som du kan holde i 10-20 minutter.

  • Kadence på 60-75. Så mange pedalomdrejninger pr. minut er ideelt for de fleste motionister, når det for alvor går opad.

  • Læg dig helt frem. Lige før I rammer bjergets fod, rykker du frem, så du på vej op kan rasle ned gennem feltet uden at blive helt tabt.

  • Ret dig op. Vindmodstanden er minimal på vej opad, og du kan bedre trække vejret i en mere rank positur.

  • Tab dig nogle kilo. Ifølge engelske eksperter bliver du 40 sek. hurtigere på en to km lang og 10 % stejl opkørsel, hvis du smider 5 kg.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: