© Istock

Hvordan laver vi fartleg på cyklen?

Vi er en lille gruppe, der vil køre på landevej sammen. Vi vil gerne lægge intervaller og fartleg ind, så det ikke bliver ren hyggetur. Har I nogle forslag til sjove intervaller?

Når man kører i en gruppe, er der masser af muligheder for at gøre intervallerne legende og humørbaserede. Og ofte vil det også være mere effektiv træning, fordi man kan motivere hinanden til at give dem maks. gas. Intervaller på cyklen booster konditionen, giver mere power i benene og gør dig i stand til at rykke fra et felt eller holde et højt tryk over kortere stræk.

4 legende intervaller

  • 1. Første mand til byskiltet: Hvert byskilt er en potentiel målstreg, så brug dem som det, og kør hårde spurter, når I ser et skilt.
  • 2. Parløb: Her deler I jer i par og kører på tid på en rundstrækning på 3-5 km. Det par med den hurtigste tid vinder. Øvelsen bliver ekstra interessant, hvis de ryttere, der danner par, ikke er lige stærke.
  • 3. Udbryderkongen: Gå i udbrud fra gruppen. Få 20 eller 30 sekunders forspring, og kør så, alt hvad remmer og tøj kan holde, indtil du er hentet. Så går næste mand i udbrud og så videre.
  • 4. Handicap-ræs: Vælg en målstreg, fx 5 km væk. Herefter starter den svageste rytter, så den næstsvageste og så videre, indtil den stærkeste og sidste mand kører. Første mand over stregen vinder.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: