© Colourbox

Hvorfor får jeg ondt i knæet efter cykeltræning?

Jeg cykler 2-3 gange om ugen – desværre er jeg begyndt at blive øm i knæet bagefter. Smerterne sidder omkring knæskallen. Hvad tror I, der er galt?

Det lyder, som om du har pådraget dig skaden ‘forreste knæsmerter’, hvor brusk, ledhinder og slimsække i knæet irriteres og bliver ømme. Skaden er udbredt blandt cykelryttere, men mange bemærker den først for alvor, når de går på trapper, kører bil eller på anden vis tvinges til at sidde med bøjede ben i længere tid. Ofte skyldes skaden, at cyklen ikke er tilpasset rytteren.

Sidder din saddel for lavt, kan det give forreste knæsmerter, og det samme kan en saddel, der sidder for langt fremme mod styret. Kører du ofte med lav kadence og bruger mange kræfter på at træde pedalen rundt, øger du også risikoen for skader.

Ud ad lige lande vej er det en god idé at køre med 80-90 omdrejninger pr. minut – det er både skånsomt og effektivt. Få en ekspert til at kigge på dig og din cykel. Konsultér fx en fysioterapeut med forstand på cykelsport eller en cykelforretning med udstyr til at måle kunderne.

Hvis det ikke hjælper at justere på cyklen og køre i lettere gear, bør du få en idrætslæge eller fysioterapeut til at tjekke dig for yderligt siddende knæskal, kalveknæ samt stramme hase- og lårmuskler.

Saddelhøjde

Du finder den rette saddelhøjde ved at sætte dig til rette og træde pedalen rundt. Når din fod er vandret og i bundpositionen, skal dit knæ være en lille smule bøjet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: